fbpx
Fala Kina
  • Strona główna
  • Artykuły
  • Zwiastuny
  • 🟢 Kino Internetowe
  • Kontakt
Brak wyszukań
Zobacz wszystko
Fala Kina

ATOMOWY WIEK – recenzja

Gorzka poezja nocnego miasta

ATOMOWY WIEK – recenzja

Młodzi bohaterowie filmu, przedstawiciele klasy europejskich hipsterów, Victor i polski imigrant Rainer, zanurzeni w paryskim nocnym życiu, oferującym szereg łudzących atrakcji, nie czują się sobą. Towarzyszymy im podczas jednej z wieczornych wypraw do klubu nocnego. Jeszcze jadąc pociągiem, zaprawiają się wódką z napojem energetycznym. Rozmawiają o muzyce, poezji i (bez)sensie egzystencji. Jednemu z nich zależy, by poznać tej nocy jakąś dziewczynę. Interesy drugiego przez dłuższy czas są dla nas jednak zagadką.

Victor i Rainer to indywidualiści, którzy, paradoksalnie, próbują się wpasować w ramy współczesnego świata. Wielkie miasto ich przytłacza i nie nadążają za codziennym pędem. Są niedzisiejsi. Ich rozmowy przesycone są egzystencjalnym niepokojem i młodzieńczym buntem. Wyrażają sprzeciw wobec konsumpcyjnego stylu życia, jednocześnie czując się puści. To poczucie emocjonalnego wydrążenia najbardziej dotyka Victora – nieumiejętność cieszenia się każdym kolejnym dniem i brak pomysłu na życie doprowadzają go do płaczu. Przyznaje się do tego, że nie ma żadnych pasji ani celów. O Rainerze, który być może zyskał swoje imię w spuściźnie po doskonałym austriackim poecie epoki egzystencjalizmu, nie wiemy nic więcej, oprócz tego, że jest zafascynowany poezją. Próbuje odwieść przyjaciela od destrukcyjnych myśli, jednocześnie samemu panicznie bojąc się samotności.

Więź głównych bohaterów nie jest opowiedziana otwartym tekstem, co zdecydowanie jest atutem. Odpowiedzi na rodzące się w naszej głowie pytania możemy się jedynie domyślać. Wszelkie niedopowiedzenia i nieoczywistości są zazwyczaj czymś naturalnym w relacjach międzyludzkich, co tylko potęguje potencjalną identyfikację u widza. A zdaje się, że reżyserce filmu właśnie na tym zależało – żeby trafić do tych, którzy podobnie czują (lub czuli) się w swoim życiu.

Zobacz inne

DRAMAT – recenzja

DRAMAT – recenzja

LARA – recenzja

LARA – recenzja

MANK – recenzja

MANK – recenzja

ELEGIA DLA BIDOKÓW – recenzja

ELEGIA DLA BIDOKÓW – recenzja

Kwintesencją estetyki Atomowego wieku jest kalejdoskop kolorowych świateł nocnego miasta w oparach dymu papierosowego, co na pozór brzmi banalnie. W połączeniu z gorzką wymową filmu i hipnotyzującą muzyką Ulysse’a Klotza zyskuje jednak nową jakość i własne brzmienie. Héléna Klotz wtłacza w usta bohaterów poetyckie kwestie-deklamacje, cytaty z wierszy Rimbauda i egzystencjalne przemyślenia, co fantastycznie współgra z tajemniczym, pełnym rozrywek, lecz jednocześnie sennym, klimatem nocnego Paryża.

Atomowy wiek to antyfabularny i antygatunkowy film o zwątpieniu w sens istnienia, wizualizacja drogi donikąd. Dialogi między bohaterami wyrażają wszystkie aktualne niepokoje młodych idealistów. Dzieło tworzy posępny obraz młodej generacji współczesnego świata z egzystencjalną nudą i brakiem życiowego celu w tle, co zmusza do ponownej analizy własnych priorytetów. Każdy widz wyniesie z tego seansu co chce, nie sposób pożegnać go jednak bez personalnych przemyśleń.

 

 Film dostępny na:

Recenzja

4 Ocena

Moja ocena filmu:

  • Atomowy wiek
Karolina Waryś

Karolina Waryś

Zakochana bez reszty w muzyce, literaturze i morzu. Magister filmoznawstwa praktycznego. Rozmiłowana w tematach postapokalipsy i wewnętrznych dramatów jednostki. Pisze i śpiewa odkąd pamięta. W większych przypływach inspiracji kręci krótkie filmowe impresje i zajmuje się amatorską fotografią. Jej największy filmowy mistrz to Destin Daniel Cretton, a największe filmowe arcydzieło to Mr. Nobody (2009, reż. J. Van Dormael).

Następny

CATALINA - recenzja

Trafikant (2018) – zwiastun PL

Trafikant (2018) - zwiastun PL

Nie obchodzi mnie, czy przejdziemy do historii jako barbarzyńcy (2018) – zwiastun PL

Nie obchodzi mnie, czy przejdziemy do historii jako barbarzyńcy (2018) - zwiastun PL

Dyskusja

polub nas

FalaKina.pl - Portal Kina Niezależnego

recenzje

Filtry AR w filmie i na Instagramie – kto je robi w Polsce?
Felieton

Filtry AR w filmie i na Instagramie – kto je robi w Polsce?

10 marca 2023

reklama

zwiastuny

Nomadland (2020) – zwiastun PL

Nomadland (2020) – zwiastun PL

autor: Małgorzata Jaszczur
16 grudnia 2020

Wykopaliska (2021) – zwiastun PL

Wykopaliska (2021) – zwiastun PL

autor: Małgorzata Jaszczur
11 grudnia 2020

Moja młodsza siostra (2020) – zwiastun

Moja młodsza siostra (2020) – zwiastun

autor: Małgorzata Jaszczur
11 grudnia 2020

Jak wywołałem byłą żonę (2020) – zwiastun PL

Jak wywołałem byłą żonę (2020) – zwiastun PL

autor: Małgorzata Jaszczur
11 grudnia 2020

Fala Kina

© 2020 Fala Kina

SKONTAKTUJ SIĘ

  • Kontakt
  • Polityka prywatności i regulamin
  • byten21 – Social AR & Virtual Avatars

OBSERWUJ

Brak wyszukań
Zobacz wszystko
  • STRONA GŁÓWNA
  • ARTYKUŁY
  • ZWIASTUNY
  • KINO INTERNETOWE
  • REDAKCJA

© 2020 Fala Kina

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Wykorzystujemy informacje uzyskane za pomocą cookies głównie w celach statystycznych. Polityka prywatności i regulamin serwisu