Fala Kina
  • Strona główna
  • Artykuły
  • Zwiastuny
  • Kontakt
Brak wyszukań
Zobacz wszystko
Fala Kina

LUZ – recenzja

Zaginiony klasyk niemieckiego kina eksploatacji

LUZ – recenzja

Zastanawialiście się kiedyś, gdzie podziało się niemieckie kino grozy? Potraficie wymienić chociaż jedną produkcję z ostatnich kilku – a nawet kilkunastu – lat? To zaskakujące, przecież horror swoimi korzeniami sięga właśnie niemieckiego ekspresjonizmu, tymczasem gdzieś po drodze zupełnie zaniknął. Na HBO GO pojawiła się jednak ostatnio bardzo ciekawa propozycja od Tilmana Singera, który swoim debiutem składa hołd horrorowi lat 70. i 80.

Na przestrzeni dziejów kina wymienić można kilka tytułów od naszych zachodnich sąsiadów, które wyjątkowo mocno wpłynęły na kształtowanie się obrazowania filmowej grozy. Do tych najbardziej charakterystycznych należą niewątpliwie produkcje z lat 20. jak Gabinet doktora Caligariego Roberta Wienego czy Nosferatu – symfonia grozy Friedricha Wilhelma Murnaua (który ze względu na brak praw autorskich do powieści Stokera przeniósł historię hrabiego Draculi na ekran pod zmienionym tytułem). Do tej samej opowieści powrócił niespełna sześćdziesiąt lat później Werner Herzog, który z niesamowitą wrażliwością ukazał smutek i samotność wampira skazanego na niekończącą się udrękę targających nim żądz. Tym samym Herzog wyniósł opowieść grozy do rangi psychologicznego kina artystycznego.

Isabelle Adjani – u Herzoga grająca Lucy, ofiarę wampira – dwa lata później wystąpiła w niezmiernie wymagającej roli u Andrzeja Żuławskiego. Opętanie to jedno z najbardziej intensywnych, rozdygotanych doświadczeń filmowych, które w dziejach kina odbiło się szerokim echem. Nakręcone w Berlinie, choć pierwotnie w Niemczech zakazane. I dla Tilmana Singera niewątpliwie była to jedna z największych inspiracji przy pracy nad jego debiutem. Luz to trwające nieco ponad godzinę dziełko, które jawi się przede wszystkim jako hołd dla kina eksploatacji. Tytułowa bohaterka jest młodą chilijską taksówkarką wplątaną w niecodzienny bieg wydarzeń. Zarys sytuacji przytacza nam pewna tajemnicza kobieta, która o pomoc prosi poznanego w barze psychiatrę.

Zobacz inne

DRAMAT – recenzja

DRAMAT – recenzja

LARA – recenzja

LARA – recenzja

MANK – recenzja

MANK – recenzja

ELEGIA DLA BIDOKÓW – recenzja

ELEGIA DLA BIDOKÓW – recenzja

Z filmem Żuławskiego Luz łączy przede wszystkim teatralność. To dzieło, które z powodzeniem można by przenieść na deski teatru. Najlepszym przykładem jest scena przesłuchania – oś, wokół której Singer nakreślił cały scenariusz. Taksówkarka zostaje poddana hipnozie i w obecności doktora Rossiniego, policjantki oraz zamkniętego w kantorku tłumacza, odtwarza przebieg wypadku. Paradoksalnie to właśnie postać tłumacza staje się swego rodzaju punktem odniesienia dla widza, sposobem na pokierowanie jego odczuciami. Zabieg wprowadzenia pośrednika między bohaterami okazał się świetnym pomysłem. Na twarzy mężczyzny odzwierciedla się cały wachlarz bardzo ludzkich emocji – rekompensuje to brak możliwości utożsamienia się z pozostałymi bohaterami.

Jest w filmie Tilmana także coś niezwykle erotycznego. Jak reżyser sam przyznaje, jego dzieło można traktować jako opowieść o niszczących żądzach, toksycznej relacji, w której strony traktują się przedmiotowo. To element widoczny u Żuławskiego, ale także i jednego z najważniejszych autorów kina eksploatacji, Davida Cronenberga. Kanadyjczyk to zresztą twórca lubujący się w tematyce psychoanalitycznej, której w Luz nie brakuje: począwszy od pojawienia się postaci psychiatry-terapeuty, przez hipnozę czy wątek opętania, a kończąc na (wypieranej?) seksualności wychowanki katolickiej szkoły.

Elektryzujący erotyzm bijący z ekranu to też w dużej mierze zasługa świetnego aktorstwa. Janowi Bluthardtowi w roli doktora Rossiniego w bardzo przekonujący sposób udało się uchwycić dwuznaczność jego postaci; pozostali aktorzy drugoplanowi również poradzili sobie dobrze i wykreowali przekonujące obrazy bohaterów zatopionych gdzieś w nie do końca sprecyzowanej przeszłości. Niestety, najsłabszym punktem filmu okazuje się być główna bohaterka. Mam wrażenie, że Luz nieco nie przystaje do całości, jest nazbyt współczesna.

Debiut Singera nakręcony został na taśmie 16 mm z wykorzystaniem efektów przywodzących na myśl doświadczenia ery VHS-u. Estetyzujące kadry i elektroniczna muzyka Simona Waskowa dają pozór, że do czynienia mamy z zapomnianym klasykiem sprzed kilkudziesięciu lat. Film robi większe wrażenie, gdy zdamy sobie sprawę, że nakręcony został praktycznie bez żadnego budżetu, przy wykorzystaniu szkolnego sprzętu, jako studencki projekt w szkole artystycznej (nie filmowej!), raczej bez aspiracji dystrybucyjnych. Tym bardziej warto więc przymknąć oko na ewentualne zgrzyty. 

 

film dostępny na: HBO GO

Recenzja

3.5 Ocena

Moja ocena filmu:

  • Luz
Kamila Cieślik

Kamila Cieślik

Absolwentka krakowskich tekstów kultury i filmoznawstwa. Film – we wszystkich jego odcieniach – kocha w zasadzie od zawsze, chociaż szczególne miejsce w jej sercu zajmuje kino eksploatacji. Ciężko jej usiedzieć w miejscu, dlatego widywana jest w wielu miejscach jednocześnie.

Następny
LOLA – recenzja [26. Festiwal Filmowy Wiosna Filmów]

LOLA – recenzja [26. Festiwal Filmowy Wiosna Filmów]

NADZIEJA – recenzja [26. Festiwal Filmowy Wiosna Filmów]

NADZIEJA - recenzja [26. Festiwal Filmowy Wiosna Filmów]

Siła ognia (2019) – zwiastun PL

Siła ognia (2019) - zwiastun PL

Dyskusja

polub nas

FalaKina.pl - Portal Kina Niezależnego

recenzje

Brak materiałów

reklama

zwiastuny

Nomadland (2020) – zwiastun PL

Nomadland (2020) – zwiastun PL

autor: Małgorzata Jaszczur
16 grudnia 2020

Wykopaliska (2021) – zwiastun PL

Wykopaliska (2021) – zwiastun PL

autor: Małgorzata Jaszczur
11 grudnia 2020

Moja młodsza siostra (2020) – zwiastun

Moja młodsza siostra (2020) – zwiastun

autor: Małgorzata Jaszczur
11 grudnia 2020

Jak wywołałem byłą żonę (2020) – zwiastun PL

Jak wywołałem byłą żonę (2020) – zwiastun PL

autor: Małgorzata Jaszczur
11 grudnia 2020

Fala Kina

© 2020 Fala Kina

SKONTAKTUJ SIĘ

  • Kontakt
  • Polityka prywatności i regulamin
  • Byten21 – AR Filters on Instagram, TikTok and Snapchat

OBSERWUJ

Brak wyszukań
Zobacz wszystko
  • STRONA GŁÓWNA
  • ARTYKUŁY
  • ZWIASTUNY
  • KINO INTERNETOWE
  • REDAKCJA

© 2020 Fala Kina

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Wykorzystujemy informacje uzyskane za pomocą cookies głównie w celach statystycznych. Polityka prywatności i regulamin serwisu