Fala Kina
  • Strona główna
  • Artykuły
  • Zwiastuny
  • Kontakt
Brak wyszukań
Zobacz wszystko
Fala Kina

MANK – recenzja

MANK – recenzja

Najnowszy obraz Davida Finchera już przed premierą wynoszony był do rangi jednego z najważniejszych filmów tego roku. Opowieść o Hollywood lat 30. i kulisach powstania Obywatela Kane’a rzeczywiście daje spore pole do popisu. Seans Manka przypomina jednak oglądanie modelu miasteczka w szklanej kuli. Jest ładnie, zręcznie, autorsko, ale w sumie nie wiadomo, czemu to wszystko ma służyć.

Autorem scenariusza do filmu jest nieżyjący już ojciec Davida Finchera, Jack. W latach 90. zainspirował się esejem amerykańskiej krytyczki filmowej, Pauline Kael, która w obszernej pracy analizowała kontrowersje związane z autorstwem scenariusza do Obywatela Kane’a. Do momentu wydania publikacji ten kamień milowy w dziejach kinematografii uznawany był za autorskie dzieło Orsona Wellesa. Młody twórca wyreżyserował i wyprodukował film, a także zagrał w nim główną rolę. Niewątpliwie prace nad scenariuszem prowadził z Hermanem Mankiewiczem, ale ilość wkładu twórczego każdego z nich stała się kwestią sporną. Po solidnej batalii autorstwo przypisano obu twórcom – wspólnie dostali też Oscara. Kael w swojej pracy dowodziła jednak, że wkład Wellesa był niewielki, a za właściwego autora scenariusza należy uznawać Mankiewicza.

Dla Fincherów historia ta stała się punktem wyjścia do ukazania cynicznych mechanizmów przemysłu filmowego, obnażenia związków Fabryki Snów i polityki, a także podkreślenia roli, jaką kino odgrywa w kształtowaniu rzeczywistości. Orson Welles (Tom Burke), znając konfliktowość i alkoholizm Mankiewicza (Gary Oldman), wysyła go do domku za miastem, w którym, pod opieką pielęgniarki i sekretarki, ma w dwa miesiące ukończyć planowany scenariusz. Sceny pracy nad tekstem przerywane są przez obszerne retrospekcje ukazujące losy scenarzysty w Hollywood lat 30. Towarzyszy mu rój mniej lub bardziej znanych postaci, zarówno tych brylujących przed kamerą, jak i tych skrytych zwykle po jej drugiej stronie. Oprócz Wellesa pojawiają się słynni producenci: David Selznick (Toby Leonard Moore) i Louis B. Mayer (Arliss Howard), aktorka Marion Davis (Amanda Seyfried), potentat prasowy William Randolph Hearst (Charles Dance), brat Hermana, reżyser Joseph Mankiewicz (Tom Pelphrey), pisarz Upton Sinclair (Bill Nye) i wielu, wielu innych.

Zobacz inne

DRAMAT – recenzja

DRAMAT – recenzja

LARA – recenzja

LARA – recenzja

ELEGIA DLA BIDOKÓW – recenzja

ELEGIA DLA BIDOKÓW – recenzja

OLEG – recenzja

OLEG – recenzja

Stworzony w czerni i bieli obraz przenosi widza w sam środek złotej ery Hollywood. Fincher bezbłędnie cytuje sposób kadrowania i montażu tamtych czasów, nonszalancko przywołując chwyty, którymi zasłynął Obywatel Kane. Trudno się nie uśmiechnąć, widząc chociażby zrealizowane z niskiego kąta ujęcia obejmujące sufity nad głowami bohaterów – te ,,słynne sufity”, którymi Welles niegdyś tak zaskoczył hollywoodzkich producentów. Retro estetykę dopełnia wspaniały światłocień – miękki blask malarsko okalający twarze aktorów czy smużki światła łagodnie przecinające mrok. Do tego migające w prawym górnym rogu kółko zmiany taśmy i ten charakterystyczny dźwięk rodem ze starego kina…

Mank jest filmem bardzo hermetycznym, wymagającym dobrej orientacji w filmowym, politycznym i społecznym świecie lat 30. i 40. W spienionym potoku nazwisk, imion i przywoływanych od niechcenia wydarzeń można wręcz utonąć. Przed seansem warto doczytać historię Hermana Mankiewicza i poznać niuanse prac nad Obywatelem Kanem, metoda narracyjna zastosowana przez Finchera nie ułatwia bowiem orientacji w temacie. Mank cechuje się nielinearnością i dużą dygresyjnością – podobnie jak film Orsona Wellesa, składa się raczej z luźno połączonych obrazów aniżeli jednolitego ciągu zdarzeń. Nie da się pokazać czyjegoś życia w dwie godziny, można jedynie stworzyć impresję, rzuca Mankiewicz, odpierając zarzuty o zagmatwaną konstrukcję swego scenariusza. Zdaje się, że podobna idea przyświecała Fincherowi, który zamiast klasycznej struktury, zaproponował swobodne falowanie opowieści, zamiast superprodukcji – antyblockbuster.

Choć trudno nie docenić filmu Finchera za stronę wizualną i solidne aktorstwo, oglądając go nie miałam poczucia obcowania z arcydziełem. Mank jest nieco baśniowy, trochę przekorny, z pewnym wdziękiem lekceważy schemat biopiku, ale trudno uznać go za obraz nowatorski, przenikliwy czy choćby wciągający. Mimo że poruszane w nim tematy kryzysu ekonomicznego, cynizmu wielkich wytwórni filmowych czy nieetycznych praktyk wobec pracowników nieźle rezonują ze współczesnością, ostatecznie Fincher nie mówi przecież nic nowego. Film sprawia dziwnie jałowe wrażenie, tonie w dłużyznach i męczących dialogach, dryfuje bez celu. Nie tego się spodziewałam.

Recenzja

3 Ocena

Moja ocena filmu:

  • Mank
Weronika de Oliveira

Weronika de Oliveira

Absolwentka łódzkiego filmoznawstwa. W kinie poszukuje oderwania od rzeczywistości, ale również artystycznego przetworzenia istotnych tematów i problemów społecznych. Choć ceni wielowymiarowe opowieści, w równym stopniu urzeka ją misterność narracji, a nierzadko daje się oczarować bezczelnie ekstrawaganckiej formie. Lubi kryminały i thrillery, ceni kino gangsterskie, z westernem przyjaźni się od dzieciństwa i z pewnością nie trzeba jej namawiać na seans filmu science-fiction czy fantasy. Z pewną nieśmiałością flirtuje z posthorrorem. Śledzi tematykę feministyczną w kinie.

Następny
Poufne lekcje perskiego (2020) – zwiastun PL

Poufne lekcje perskiego (2020) - zwiastun PL

Jak wywołałem byłą żonę (2020) – zwiastun PL

Jak wywołałem byłą żonę (2020) - zwiastun PL

Moja młodsza siostra (2020) – zwiastun

Moja młodsza siostra (2020) - zwiastun

Dyskusja

polub nas

FalaKina.pl - Portal Kina Niezależnego

recenzje

Brak materiałów

reklama

zwiastuny

Nomadland (2020) – zwiastun PL

Nomadland (2020) – zwiastun PL

autor: Małgorzata Jaszczur
16 grudnia 2020

Wykopaliska (2021) – zwiastun PL

Wykopaliska (2021) – zwiastun PL

autor: Małgorzata Jaszczur
11 grudnia 2020

Moja młodsza siostra (2020) – zwiastun

Moja młodsza siostra (2020) – zwiastun

autor: Małgorzata Jaszczur
11 grudnia 2020

Jak wywołałem byłą żonę (2020) – zwiastun PL

Jak wywołałem byłą żonę (2020) – zwiastun PL

autor: Małgorzata Jaszczur
11 grudnia 2020

Fala Kina

© 2020 Fala Kina

SKONTAKTUJ SIĘ

  • Kontakt
  • Polityka prywatności i regulamin
  • Byten21 – AR Filters on Instagram, TikTok and Snapchat

OBSERWUJ

Brak wyszukań
Zobacz wszystko
  • STRONA GŁÓWNA
  • ARTYKUŁY
  • ZWIASTUNY
  • KINO INTERNETOWE
  • REDAKCJA

© 2020 Fala Kina

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Wykorzystujemy informacje uzyskane za pomocą cookies głównie w celach statystycznych. Polityka prywatności i regulamin serwisu