fbpx
Fala Kina
  • Strona główna
  • Artykuły
  • Zwiastuny
  • 🟢 Kino Internetowe
  • Kontakt
Brak wyszukań
Zobacz wszystko
Fala Kina

PŁOMIENIE – recenzja

Rozbłysną płomienie, których już nikt nie zatrzyma

PŁOMIENIE – recenzja

,,Płomienie”, tegoroczne dzieło Chang-dong Lee’a, niekiedy klasyfikowane jako thriller, osobiście określiłabym dramatem. Nacisk zdecydowanie położony został na prawdę o złożonej ludzkiej naturze. Podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Busan w 2016 roku, Lee podsumował swój dopiero powstający film w dwóch zdaniach: ,,Jest to historia młodych ludzi we współczesnych realiach. Kiedy myślą o swym życiu i świecie, to wszystko musi zdawać się zagadką”. Sam film, zamierzenie bądź nie, wspaniale odwzorowuje styl artystyczny pisarza Harukiego Murakamiego. To właśnie jego opowiadanie pt. ,,Barn Burning” stało się bazą dla filmowej adaptacji. Dramat doczekał się już trzech nominacji oraz zdobył zarówno Nagrodę Specjalną, jak i Nagrodę Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej na tegorocznym Festiwalu Filmowym w Cannes. Co więcej, w 2019 roku zawalczy o Oscara, jako reprezentant Korei Południowej.

 

,,Płomienie” pokazują sieć ludzkich przeżyć i doznań mających swe rzeczywiste konsekwencje, jednak wciąż pozostających nierozwiązanymi zagadkami. Nie odpowiada on na pytania, lecz stawia ich coraz więcej. Taka jest właśnie proza Murakamiego – skłaniająca do myślenia, poszukiwania drugiego dna i głębszego sensu. Takie też jest dzieło Lee’a – znakomite! Wpierw, opowiada ono o miłości. Jej przedstawienie trudno nazwać surowym, choć nie da się ukryć, iż szczędzi zbędnych słów i nie narzuca wymuszonego romantyzmu. Dalej, jest to opowieść o poszukiwaniu sensu we własnej egzystencji oraz o próbach odnalezienia swej tożsamości. Tu umiejętnie wpleciono wątek klas społecznych i różnic między miastowym bogactwem uosabianym przez postać Bena z Gangam oraz wiejską ubogością reprezentowaną przez rodzinne strony głównego bohatera, Lee Jong-su. Wspólnym mianownikiem dla obu światów będzie Shin Hae-mi. Ona wznieci nigdy niezapalane płomienie i stanie się powodem wydarzeń, które już nie będą mogły być powstrzymane. Dramat, mimo iż opowiada historię młodych ludzi, pełen jest mądrości oraz dojrzałości.

Zobacz inne

Filtry AR w filmie i na Instagramie – kto je robi w Polsce?

Filtry AR w filmie i na Instagramie – kto je robi w Polsce?

10 marca 2023
DRAMAT – recenzja

DRAMAT – recenzja

INFLUENCER – recenzja [6. Splat!FilmFest]

INFLUENCER – recenzja [6. Splat!FilmFest]

LUTY – recenzja [MFF Nowe Horyzonty 2020]

LUTY – recenzja [MFF Nowe Horyzonty 2020]

 

Estetyzm ,,Płomieni” charakteryzuje minimalizm. Mimo długości utworu forma nie przerosła treści. Chang-dong Lee stworzył surowe i zachwycająco refleksyjne dzieło. Apogeum emocji czy kulminacja wspomnień niekiedy staje się głuchą ciszą, dzięki czemu scena nabiera nie tylko większego dramatyzmu, lecz i głębi. Bowiem ,,Płomienie” nie dementują, lecz wręcz potwierdzają myśl, iż pewnych spraw nie da się zmieścić w słowach. Tego wyrazem jest cały film, w którym główny bohater wcale nie należy do wielomównych, a uczucia postaci realizują się bardziej poprzez czyny, aniżeli słowa. Co ciekawe, mimo własnej koncepcji na temat swego dzieła, reżyser umieścił w nim, celowo bądź też nie, dwie wielkie pasje Harukiego Murakamiego, a mianowicie koty i bieganie. Oba te motywy przewijają się w fabule, co dodaje łączności między samym filmem a autorem adaptowanego opowiadania.

 

,,Płomienie” mają w sobie głębię oraz niezwykłą refleksyjność, czyli to, co wielu ceni najbardziej. Poruszają ważne tematy, na które brak łatwych odpowiedzi. Utrzymane są w tajemniczym klimacie sprzyjającym kontemplacji obrazu oraz podkreślającym powagę przekazywanych treści. Polecam go każdemu, kto potrafi docenić przenikliwość i szczerość sztuki filmowej, a zarazem nie boi się konfrontacji z pytaniami, na które może nie znaleźć dobrej odpowiedzi. Polecam go obejrzeć, gdyż może poruszyć tajemne struny, które jeszcze nigdy nie zostały potrącone i zapalić płomienie, które jeszcze nigdy nie zapłonęły.

Magdalena Tobjasz

Magdalena Tobjasz

Pasjonatka filmów, które z głowy już nie wychodzą. Autorka recenzji i tych komentarzy podczas seansu, których chyba nikt nigdy nie doceni. Obecnie nie może się zdecydować, by wybrać między artystyczną ,,Zimną wojną" Pawlikowskiego, nieoczywistą ,,Młodością" Sorentino, intrygującym ,,Lobsterem" Lanthimosa, a gorzko-słodkim utworem Tornatorego ,,Wszyscy mają się dobrze".

Następny
Nasze zmagania (2018) – zwiastun PL

Nasze zmagania (2018) – zwiastun PL

Maria, królowa Szkotów (2018) – zwiastun 1

Maria, królowa Szkotów (2018) – zwiastun 1

Nasze zmagania (2018) – zwiastun PL

Vice (2018) – zwiastun PL

Dyskusja

polub nas

FalaKina.pl - Portal Kina Niezależnego

recenzje

Filtry AR w filmie i na Instagramie – kto je robi w Polsce?
Felieton

Filtry AR w filmie i na Instagramie – kto je robi w Polsce?

10 marca 2023

reklama

zwiastuny

Nomadland (2020) – zwiastun PL

Nomadland (2020) – zwiastun PL

autor: Małgorzata Jaszczur
16 grudnia 2020

Wykopaliska (2021) – zwiastun PL

Wykopaliska (2021) – zwiastun PL

autor: Małgorzata Jaszczur
11 grudnia 2020

Moja młodsza siostra (2020) – zwiastun

Moja młodsza siostra (2020) – zwiastun

autor: Małgorzata Jaszczur
11 grudnia 2020

Jak wywołałem byłą żonę (2020) – zwiastun PL

Jak wywołałem byłą żonę (2020) – zwiastun PL

autor: Małgorzata Jaszczur
11 grudnia 2020

Fala Kina

© 2020 Fala Kina

SKONTAKTUJ SIĘ

  • Kontakt
  • Polityka prywatności i regulamin
  • byten21 – Social AR & Virtual Avatars

OBSERWUJ

Brak wyszukań
Zobacz wszystko
  • STRONA GŁÓWNA
  • ARTYKUŁY
  • ZWIASTUNY
  • KINO INTERNETOWE
  • REDAKCJA

© 2020 Fala Kina

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Wykorzystujemy informacje uzyskane za pomocą cookies głównie w celach statystycznych. Polityka prywatności i regulamin serwisu