Studenci już na dobre wrócili pod uczelnianie skrzydła, natomiast jesień filmowa trwa w najlepsze, jakby nic sobie z tego nie robiąc. Już od pierwszego październikowego piątku w szerokiej dystrybucji długo wyczekiwany zwycięzca weneckiego Biennale, czyli Joker autorstwa Todda Phillipsa z mistrzowską kreacją Joaquina Phoenixa. Kolejne tygodnie również upłyną w festiwalowym rytmie, gdyż zarówno premiery z FPFF w Gdyni, ze zwycięskim Obywatelem Jones’em powracającej Agnieszki Holland, jak i uhonorowane w Berlinie Synonimy zagoszczą na rodzimym srebrnym ekranie. Największa niespodzianka Nowych Horyzontów, film, który skradł moje serce i z pewnością jest moją personalną premierą miesiąca – Portret kobiety w ogniu Celine Sciammy, również uzupełnia festiwalowy skład, tym razem będąc tytułem prosto z Cannes. Poniżej kilka ciekawych propozycji na osłodzenie tej jesiennej słoty w kinie studyjnym.
Joker
PREMIERA: 4 października 2019
Być może najbardziej wyczekiwany film końcówki roku – Joker w reżyserii Todda Phillipsa – okazał się być tym, co od początku obiecywał reżyser, czyli dramatem psychologicznym oraz studium obłędu. Weneckie jury utarło nosa wszystkim sceptykom przez uhonorowanie Złotym Lwem nowego filmu z uniwersum DC, zostawiając w tyle faworyzowanego przez krytyków Oficera i Szpiega, czyli wielki powrót Romana Polańskiego. Na Kolejnego odtwórcę roli Arthura Flecka wybrano Joaquina Phoenixa, którego nikomu nie trzeba przedstawiać. Warto dodać, że wybór był to doskonały, gdyż nowa kreacja księcia Gotham wywołała zarówno szerokie uśmiechy, jak i dopełniające ludzki dramat gorzkie łzy. Dystrybucja: Warner Bros.
Przed seansem warto przypomnieć sobie o tych, którzy również zostali wyniszczeni przez społeczeństwo: https://falakina.pl/nie-samym-jokerem-czlowiek-zyje/.
Czarny mercedes
PREMIERA: 4 października 2019
Czarny Mercedes to świeżutka pozycja prosto z konkursu głównego w Gdyni. Film autorstwa Janusza Majewskiego jest kryminałem osadzonym podczas drugiej wojny światowej. Klasycznie, ma miejsce morderstwo, które odbyło się w tajemniczych okolicznościach. Sieć intryg i koneksji oraz sporo zamieszanych w całą sprawę osób trzecich, w które wcielają się gwiazdy rodzimych produkcji – Piotr Żmijewski, Artur Zieliński czy Kinga Dębska. Dystrybucja: Kino Świat.
Ostatnia góra
PREMIERA: 4 października 2019
Zostając przy polskich produkcjach, tego samego dnia ma premierę Ostatnia Góra, dokument Dariusza Załuskiego, który ma na celu przybliżyć brawurową akcję podczas zimowego wejścia na K2. Odbyła się ona dosyć nieoczekiwanie i przerwała wspinaczkę na drugą najwyższą górę świata, co było spowodowane tragedią na sąsiedniej Nanga Parbat. Ratownicy powrócili do wspinaczki, lecz długie noce, różnice charakterów oraz pochłaniające ich zmęczenie skutecznie utrudniały zdobycie nieokiełznanego ośmiotysięcznika. Dystrybucja: Mayfly.
Boże Ciało
PREMIERA: 11 października 2019
Październik polskimi produkcjami stoi. Już dwunastego ukaże się Boże Ciało – nowe dzieło Jana Komasy, który zaadaptował powstający przez wiele lat scenariusz Mateusza Pacewicza. Optymizmem napawa zarówno bardzo pozytywny odzew z festiwali w Wenecji i Toronto, jak i głosy oburzenia z Gdyni, gdzie Złoty Lew powędrował w ręce Agnieszki Holland. Co do samej historii, jest ona inspirowana prawdziwymi wydarzeniami i opowiada o losach 20-letniego Daniela, który po wyjściu z poprawczaka pragnie rozpocząć posługę kapłańską. Udaje mu się to wykorzystując absencję zaprzyjaźnionego proboszcza, gdzie momentalnie zaznacza swoją obecność poprzez głoszenie kontrowersyjnych nauk. Nie przeszły one bez echa, a pojawienie się dawnego kolegi z poprawczaka umocniło w nim wychodzący na pierwszy plan konflikt między sacrum a profanum. Dystrybucja: Kino Świat.
Nasza recenzja: https://falakina.pl/boze-cialo-recenzja/
Synonimy / Synonymes
PREMIERA: 11 października 2019
Synonimy – tegoroczny tryumfator Berlinale to film Nadava Lapida, opowiadający historię imigranta Yoava, który próbuje odnaleźć się w obcym dla niego Paryżu. Kompletnie nie znając języka, bohater sięga po słownik wyszukując w nim tytułowych synonimów z rodzimego języka. W kolejnym etapie aklimatyzacji pomaga mu przypadkowo napotkana francuska para, która obdarowuje go pomarańczowym płaszczem, z którym Yoav nie rozstanie się aż do ostatniej sceny. Będąc trafnym komentarzem społecznym, okraszonym sporą dawką czarnego humoru, Synonimy angażują od samego początku, zachęcając do dalszego brnięcia w tą tragikomiczną łamigłówkę. Dystrybucja: Aurora Films.
Nasza recenzja: https://falakina.pl/synonimy-recenzja/
Wojna o prąd / The Current War
PREMIERA: 11 października 2019
Kolejna propozycja to produkcja większego formatu, o większym budżecie i hollywoodzkim kalibrze. Mowa o Wojnie o Prąd, czyli historycznej batalii dwóch wielkich umysłów – Thomasa Edisona (Benedict Cumberbatch) oraz Nikoli Tesli (Nicholas Hoult). Znakomite kreacje aktorskie Michaela Shannona jako inwestora i wynalazcy George’a Westinghouse’a oraz Toma Hollanda, wcielającego się w postać magnata biznesu Samuela Insulla, uzupełniają tę niewiarygodnie wciągającą, opartą na prawdziwych wydarzeniach opowieść o rywalizacji, która miała zrewolucjonizować cały następny wiek. Dystrybucja: Forum Film.
Wysoka dziewczyna / Dylda
PREMIERA: 11 października 2019
Wysoka dziewczyna to drugi film Kantemira Bałagowa, który niespełna dwa lata temu dał o sobie znać za sprawą Bliskości, którą zaciekawił krytyków i dał spore nadzieje na odrodzenie się rosyjskiej kinematografii. Główna bohaterka – Iya, zwana Tyczką z wiadomych powodów, próbuje otrząsnąć się z wojennych wspomnień, by odciąć się traumatycznej przyszłości i wieść w miarę normalne życie. Niestety, sprawy się komplikują. Dochodzi do niefortunnego wypadku spowodowanego przez atak Tyczki. Jej przyjaciółka, Misha, wraca z frontu do Leningradu. Film staje się pełnoprawnym dramatem, w którym ludzkie losy malują się tragicznym odcieniem pożółkłym od radzieckich świetlówek. Dystrybucja: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty.
Ikar. Legenda Mietka Kosza
PREMIERA: 18 października 2019
Kolejny powrót w rodzime strony poprzez propozycję prosto z Gdyni. Ikar. Legenda Mietka Kosza w reżyserii Macieja Pieprzycy (Jestem mordercą) to ukłon w stronę mistrza. W formie dramatu biograficznego reżyser przedstawił losy tytułowego jazzmana, w którego rolę wcielił się fenomenalny Dawid Ogrodnik. Inspirująca historia o przezwyciężaniu własnych słabości w drodze na szczyt. Dystrybucja: Next Film.
Nasza recenzja: https://falakina.pl/ikar-legenda-mietka-kosza-recenzja-44-fpff-w-gdyni/
https://www.youtube.com/watch?v=1wNEBDHyxkY
Portret kobiety w ogniu / Portrait de la jeune fille en feu
PREMIERA: 18 października 2019
Jak już wcześniej wspomniałem – moja osobista premiera miesiąca, która oczarowała pierwszym kadrem i utrzymała tę magiczną aurę aż do ostatniego. Portret kobiety w ogniu autorstwa świetnej, młodej reżyserki – Celine Sciammy (Tomboy) – to eteryczna wędrówka ubrana w zmysłowe obrazy, dopełniające się kolory oraz symetryczne kształty. Doświadczenie filmowe, które może stać się jedynym w swoim rodzaju przeżyciem. Zauważyło to również canneńskie jury, nagradzając film Palmą Queer i nagrodą za najlepszy scenariusz. Scenariusz, który trzymał w ryzach pożądanie, jednocześnie nadając pikanterii samemu romansowi. Dystrybucja: Gutek Film.
Mandy
PREMIERA: 18 października 2019
Kolejna propozycja to tytuł, który z pewnością wyrwie widza z wczesnojesiennej melancholii. Mandy – krwiste, neonowe szaleństwo w okultystycznej otoczce. Ojcem projektu jest Panos Cosmatos, włosko-grecki reżyser, który stylistykę i umiłowanie do przelewu krwi odziedziczył po Cosmatosie seniorze, który miał w swoim dorobku takie hity jak Rambo II, Cobra czy Tombstone. Sama historia to klasyczne “revenge movie”. Nicolas Cage biegający z siekierą po lesie we flanelowej koszuli, biorąc odwet na demonicznym kulcie – to już nie jest takie klasyczne, ale na tyle intrygujące, by dać Mandy szansę. Dystrybucja: Velvet Spoon.
Rzeka / Ozen
PREMIERA: 18 października 2019
Ostatnia część trylogii kazachskiego reżysera Emira Baigazina – Rzeka. Peryferia, kazachska wioska. Ojciec najstarszego Aslana często wyjeżdża zostawiając mu opiekę nad młodszymi braćmi. Ten zabiera ich nad tytułową rzekę, która symbolizuje sielankę, będąc odpoczynkiem od codziennego biegu i natłoku pracy. Sytuacja zmienia się po przybyciu dalekiego kuzyna – Kanata, który przywozi ze sobą tablet. Dzieci momentalnie odwracają się od starszego brata, ku nieznanej wcześniej sensacji. Napięcia w rodzinie narastają, a poukładany świat kazachskiego zaścianku zaczyna się rozpadać. Dystrybucja: Madness.
Obywatel Jones
PREMIERA: 25 października 2019
Agnieszka Holland powraca, zgarniając Złotego Lwa w Gdyni. Obywatel Jones już od samej premiery podczas Nowych Horyzontów zbierał mieszane recenzje, tym bardziej dziwi postawienie właśnie na ten tytuł przez jury na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych. Sama historia natomiast opowiada o losach młodego dziennikarza, Garetha Jones’a, który zasłynął pisząc artykuł o swoim spotkaniu z Adolfem Hitlerem. Szukając kolejnej sensacji poniosło go do Moskwy, skąd wyruszył na Ukrainę, by stanąć w centrum tragedii Hołodomoru. Powróciwszy na wyspy, Walijczyk chciał wszystko opisać, lecz zachodnia prasa pod wpływem Kremla pozostawała nieugięta, odrzucając jego prace. Nieugięty w walce o prawdę, Gareth postanawia podzielić się swoim odkryciem z aspirującym pisarzem, George’em Orwellem. Dystrybucja: Kino Świat.
I młodzi pozostaną / They Shall Not Grow Old
PREMIERA: 25 października 2019
Peter Jackson powraca, przedstawiając światu dokument I młodzi powstaną na setną rocznicę zakończenia I wojny światowej. Reżyser wykorzystał wcześniej niepublikowane materiały Imperial War Museum, rekonstruując stuletnie materiały, nadając im kształt na miarę współczesnych technologii. Połączmy to z autentyczną narracją, prowadzoną przez weteranów i całość przy nienagannym stylu nabiera również ludzkiego wymiaru, który przecież jest najważniejszym aspektem w tak niehumanitarnych warunkach. Dystrybucja: Warner Bros.
Van Gogh. U bram wieczności / At Eternity’s Gate
PREMIERA: 25 października 2019
Nowe wcielenie Van Gogha – tym razem granego przez Williema Dafoe – oraz nowy sposób ukazania jego historii, gdyż scenariusz skupia się na jego życiu po opuszczeniu Paryża. Julian Schnabel ukazuje żywot geniusza już w samym prowansalskim Arles, gdzie Vincent tworzy swoje największe dzieła. Nowy, świeży start. Bezkresne pola, sztaluga i farby, ale również powolne wpadanie w obłęd i szał. Niestałość i bezład wszechogarniający życie artysty. Dystrybucja: Against Gravity.
Koko-di Koko-da
PREMIERA: 31 października 2019
Najbardziej szalony film Nowych Horyzntów. Johannes Nyholn w Koko-di Koko-da zabiera widza do swojej wizji Dnia Świstaka. Wizji, w której nikt z nas nie chciałby się znaleźć, ale jest ona na tyle ciekawa, by usprawiedliwić jej wątpliwe podłoże moralne. Surrealistyczne wydarzenia, biały kot, o co chodzi z tą trupą cyrkową? Koko-di Koko-da pozostawia więcej pytań niż odpowiedzi, a obranie interpretacyjnej ścieżki jest bardzo indywidualne, więc każdy w tej psychodelii może doświadczyć kompletnie czegoś innego. Dystrybucja: Kino Świat.
Dyskusja