fbpx
Fala Kina
  • Strona główna
  • Artykuły
  • Zwiastuny
  • 🟢 Kino Internetowe
  • Kontakt
Brak wyszukań
Zobacz wszystko
Fala Kina

Relacja z otwarcia 1. Reykjavik Feminist Film Festival

Relacja z otwarcia 1. Reykjavik Feminist Film Festival

Początek roku. Islandzkie środowisko kinowe postanowiło zacząć progresywnie, jak na nową dekadę przystało. Pierwsza edycja Reykjavik Feminist Film Festival zrzeszyła nie tylko kobiety filmu i sztuki, ale także dyplomatów, pisarzy, przedsiębiorców, starszych i młodszych odbiorców każdej płci. Kino Bíó Paradís jest mieszanką stylu retro i indie, dość interesującą jak na przestrzeń festiwalową. Odgłos świeżo prażonego popcornu, niespotykany już w ambitnych kinach europejskich, nie koliduje wcale z powagą wydarzenia, a wszystko łączy się w typowy dla Islandii nordycki eklektyzm. 

Sam festiwal otworzyła Pierwsza Dama Islandii, Eliza Reid, niezwykle inspirującą mową o (na szczęście!) malejącym deficycie kobiecej perspektywy w mainstreamowych produkcjach, środkach przekazu i treściach. „Możecie pomyśleć: dlaczego potrzebujemy feministycznego festiwalu filmowego, na którym pokażemy filmy wyreżyserowane wyłącznie przez kobiety?” zapytała widownię. Tylko 5 kobiet w historii zostało nominowanych do Oscara w kategorii Najlepszy Reżyser i nawet jednej udało się zdobyć taką nagrodę.
Wypchany po brzegi męską energią przemysł filmowy potrzebuje oddechu i świeżej krwi na stanowiskach, które mają głos decydujący. 

Zaraz po niej nieśmiele głos zabrał Michael Mann, Ambasador Unii Europejskiej, tłumaczący humorystycznie swoją obecność na scenie zaopatrzeniem samego festiwalu w alkohol (do którego szczerze zachęcał!), jednak zaraz po tym całą uwagę skupił na uznaniu nie tylko dla samej idei festiwalu, ale dla każdej z osobna żeńskiej twórczyni, podkreślając, jak duże znaczenie ma ich praca dla całego społeczeństwa, gby poznać obie (nie tylko męską) wizje postrzegania świata. 

Zobacz inne

Podsumowanie 18. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Tofifest

Podsumowanie 18. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Tofifest

26 października 2020
Od Krainy Miodu po Sól Ziemi, czyli najlepsze filmy dokumentalne w serwisie dafilms.pl

Od Krainy Miodu po Sól Ziemi, czyli najlepsze filmy dokumentalne w serwisie dafilms.pl

18 października 2020
Najlepsze filmy zeszłorocznych festiwali, które nie weszły do kinowej dystrybucji

Najlepsze filmy zeszłorocznych festiwali, które nie weszły do kinowej dystrybucji

27 lipca 2020
5 klasyków, które mocno wpłynęły na kształt kina artystycznego

5 klasyków, które mocno wpłynęły na kształt kina artystycznego

23 maja 2020

Po hucznym otwarciu festiwalu cała publiczność włącznie z gośćmi specjalnymi sięgnęła po kieliszek wina i paczkę popcornu (z Panią Prezydentową na czele!), po czym ruszyła na projekcje niemieckiego filmu wyreżyserowanego przez Sherry Hormann – A Regular Woman (2019).

W lutym 2005 r. 23-letnia Hatun Aynur Sürüc została zastrzelona na przystanku autobusowym w Berlinie w „zabójstwie honorowym” przez jej najmłodszego brata. A Regular Woman to szokująca historia Niemki kurdyjskiego pochodzenia oparta na prawdziwych wydarzeniach. Niczego to nie zdradza w konkluzji filmu  – od pierwszych minut nie kryje on losu głównej bohaterki, szykując nas na najgorsze, co pozwala na łagodniejszy w odbiorze przebieg całego filmu. Celowo obrana narracja umożliwia Aynur jednocześnie uczestnictwo w wydarzeniach, które doprowadziły do śmierci, jak i komentarz na ich temat, z perspektywy czasu. Jest to poważna próba zaangażowania się w życie kobiety, która, choć odrzuciła surowe zasady islamu, kochała rodzinę zbyt mocno, by całkowicie zerwać z nią kontakt. 

W programie znalazły się krótkie i długie formy reżyserek nie tylko z Islandii, Europy, ale także z Ekwadoru i Japonii. Nie zabrakło polskiego akcentu – Mr. Jones Agnieszki Holland. 

Niestety nie miałam okazji uczestniczyć w innych projekcjach i wydarzeniach podczas festiwalu, jednak samo otwarcie zapamiętam jako bardzo ciepłe i wyjątkowe, a film – mocno niepokojący, ale zarazem uświadamiający. 

Kate Lerka

Kate Lerka

Na co dzień ściśle związana z modą i sztuką, jednak niepohamowana ciekawość zabiera ją w liczne podróże, po innych polach takich jak kino, psychologia czy kuchnie świata. Zafascynowana człowiekiem i kolorem, zarówno ze strony psychicznej, jak i fizycznej co lubi pokazywać w swoich pracach malarskich i fotograficznych. Podobną analogię można zobaczyć w kwestii kina - największe emocje wzbudzają w niej produkcje włoskie i hiszpańskie, więc Almodovar i Sorrentino naturalnie zajmują miejsca na podium ulubionych reżyserów.

Następny
RICHARD JEWELL – recenzja

RICHARD JEWELL - recenzja

Matthias i Maxime (2019) – zwiastun PL

Matthias i Maxime (2019) – zwiastun PL #2

Nic nie ginie (2019) – zwiastun PL

Nic nie ginie (2019) - zwiastun PL

Dyskusja

polub nas

FalaKina.pl - Portal Kina Niezależnego

recenzje

Brak materiałów

reklama

zwiastuny

Nomadland (2020) – zwiastun PL

Nomadland (2020) – zwiastun PL

autor: Małgorzata Jaszczur
16 grudnia 2020

Wykopaliska (2021) – zwiastun PL

Wykopaliska (2021) – zwiastun PL

autor: Małgorzata Jaszczur
11 grudnia 2020

Moja młodsza siostra (2020) – zwiastun

Moja młodsza siostra (2020) – zwiastun

autor: Małgorzata Jaszczur
11 grudnia 2020

Jak wywołałem byłą żonę (2020) – zwiastun PL

Jak wywołałem byłą żonę (2020) – zwiastun PL

autor: Małgorzata Jaszczur
11 grudnia 2020

Fala Kina

© 2020 Fala Kina

SKONTAKTUJ SIĘ

  • Kontakt
  • Polityka prywatności i regulamin
  • tobjasz.com

OBSERWUJ

Brak wyszukań
Zobacz wszystko
  • STRONA GŁÓWNA
  • ARTYKUŁY
  • ZWIASTUNY
  • KINO INTERNETOWE
  • REDAKCJA

© 2020 Fala Kina

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Wykorzystujemy informacje uzyskane za pomocą cookies głównie w celach statystycznych. Polityka prywatności i regulamin serwisu