fbpx
Fala Kina
  • Strona główna
  • Artykuły
  • Zwiastuny
  • 🟢 Kino Internetowe
  • Kontakt
Brak wyszukań
Zobacz wszystko
Fala Kina

SUROGATKA – recenzja [American Film Festival 2020]

Kobieta pod presją

SUROGATKA – recenzja [American Film Festival 2020]

Rosnący w siłę neofaszyzm, homofobiczne i ksenofobiczne tweety polityków, traktowanie osób LGBTQ jak szkodliwą ideologię, telewizja subiektywizująca rzeczywistość podporządkowaną systemowi wartości partii rządzącej i wreszcie ustawa antyaborcyjna, wywołująca protesty w całym kraju. Jak w takich okolicznościach podjąć konstruktywną debatę społeczną na temat zgody na wychowywanie dzieci przez pary jednopłciowe? Jak rozmawiać o moralności dokonywania aborcji z najróżniejszych powodów, w tym nieuleczalnego upośledzenia psychicznego lub fizycznego dziecka? Zamiast dyskusji wykraczającej poza ustalenie granicy między komórką a istotą posiadającą duszę, u progu gigantycznego kryzysu ekonomicznego spowodowanego pandemią, Trybunał Konstytucyjny postanawia wykonać pierwszy krok ku modelowi państwa bliskiemu Rumunii pod rządami Nicolaea Ceaușescu.

W tym kontekście Surogatka Jeremiego Hersha to niemalże film z gatunku science fiction, pokazujący rzeczywistość z co najmniej 2077 roku. Historia czarnoskórej kobiety decydującej się na urodzenie dziecka parze gejów, już na tym etapie mogłaby wywołać oburzenie ze strony dużej części społeczeństwa, idące w parze z wystosowaniem pisemnych zarzutów o szerzenie zgorszenia i promowanie wartości antychrześcijańskich. Nie do pomyślenia wydaje się także sytuacja, w której to rodzice zachęcają swoją córkę do przerwania ciąży z powodu wady genetycznej płodu, skutkującej urodzeniem dziecka z zespołem Downa.

To jednak dopiero początek potencjalnych kontrowersji. W debiucie amerykańskiego reżysera aborcja nie jest przedmiotem sporu ideologicznego, lecz powszechną alternatywą, niepodważalnym prawem bez względu na poglądy osób trzecich. Twórca umieszcza za to w centrum samą bohaterkę, inteligentną i niezwykle świadomą Jess (znakomita rola Jasmine Batchelor), osamotnioną w kwestii wyboru między urodzeniem dziecka a przerwaniem ciąży. Kobieta nie znajduje bowiem równorzędnego interlokutora, swoją dojrzałością wyprzedzając każdego z nich o lata świetlne. Z jednej strony spotyka się z męczącą troskliwością ze strony zdesperowanego byłego partnera i konserwatyzmem zaślepionych matek innych dzieci, z drugiej – z cynicznymi, zahaczającymi o eugenikę poglądami swoich rodziców, aż w końcu z wygodnictwem i tchórzostwem homoseksualnej pary, zrzucającej na jej barki całą odpowiedzialność.

Zobacz inne

Filtry AR w filmie i na Instagramie – kto je robi w Polsce?

Filtry AR w filmie i na Instagramie – kto je robi w Polsce?

10 marca 2023
DRAMAT – recenzja

DRAMAT – recenzja

INFLUENCER – recenzja [6. Splat!FilmFest]

INFLUENCER – recenzja [6. Splat!FilmFest]

LUTY – recenzja [MFF Nowe Horyzonty 2020]

LUTY – recenzja [MFF Nowe Horyzonty 2020]

Surogatka to film doskonale zniuansowany. Reżyser zadbał o to, żeby nie ukierunkowywać narracji pod żadną tezę. Nie ma w nim miejsca na proste rozwiązania, deklaratywny wydźwięk zastępuje tu zaś niepewność, wahanie skutkujące zmianami decyzji w zależności od rozwoju wydarzeń. Ogromna w tym też zasługa opartego w głównej mierze na dialogach scenariusza, nadającego postaciom niezwykle cennej autentyczności. W zależności od sytuacji dramatycznej zmienia się też tonacja w filmie. Jest tu miejsce zarówno na ciepłą opowieść o zaletach rodzicielstwa, dramatyczne starcia poglądów, jak i na subtelny, transgenderowy żart sytuacyjny.

Jeremy Hersh zupełnie przypadkowo oddaje obecne nastroje panujące w Polsce. Frustrację kobiety spowodowaną brakiem empatii ze strony najbliższych z jednoczesnym poczuciem wywierania nacisku wszystkich tych, którzy uważają, że wiedzą lepiej niż ona sama. Surogatka przedstawia ciężar dylematów, które niestety nadal wykraczają poza wyobraźnię części społeczeństwa w naszym kraju, traktującego kobietę nie jako istotę ludzką, ale naczynie służące do przechowywania i wydawania obywatela w służbie państwu, które krok po kroku stawia sobie fundamenty pod dyktaturę.

Recenzja

4 Ocena

Moja ocena filmu:

  • Surogatka
Piotr Nyga

Piotr Nyga

Miłośnik bardzo złego kina. Płacze na musicalach, animacjach i komediodramatach z Sethem Rogenem. Każda minuta poświęcona na nieoglądanie filmów to dla niego czas stracony.

Następny
ELEGIA DLA BIDOKÓW – recenzja

ELEGIA DLA BIDOKÓW - recenzja

WSPOMNIENIA, KTÓRE DŁAWIĄ, TRUNKI, KTÓRE JE NAPRAWIĄ – recenzja [14. Azjatycki Festiwal Filmowy Pięć Smaków]

WSPOMNIENIA, KTÓRE DŁAWIĄ, TRUNKI, KTÓRE JE NAPRAWIĄ - recenzja [14. Azjatycki Festiwal Filmowy Pięć Smaków]

MARTIN EDEN – recenzja

MARTIN EDEN - recenzja

Dyskusja

polub nas

FalaKina.pl - Portal Kina Niezależnego

recenzje

Filtry AR w filmie i na Instagramie – kto je robi w Polsce?
Felieton

Filtry AR w filmie i na Instagramie – kto je robi w Polsce?

10 marca 2023

reklama

zwiastuny

Nomadland (2020) – zwiastun PL

Nomadland (2020) – zwiastun PL

autor: Małgorzata Jaszczur
16 grudnia 2020

Wykopaliska (2021) – zwiastun PL

Wykopaliska (2021) – zwiastun PL

autor: Małgorzata Jaszczur
11 grudnia 2020

Moja młodsza siostra (2020) – zwiastun

Moja młodsza siostra (2020) – zwiastun

autor: Małgorzata Jaszczur
11 grudnia 2020

Jak wywołałem byłą żonę (2020) – zwiastun PL

Jak wywołałem byłą żonę (2020) – zwiastun PL

autor: Małgorzata Jaszczur
11 grudnia 2020

Fala Kina

© 2020 Fala Kina

SKONTAKTUJ SIĘ

  • Kontakt
  • Polityka prywatności i regulamin
  • byten21 – Social AR & Virtual Avatars

OBSERWUJ

Brak wyszukań
Zobacz wszystko
  • STRONA GŁÓWNA
  • ARTYKUŁY
  • ZWIASTUNY
  • KINO INTERNETOWE
  • REDAKCJA

© 2020 Fala Kina

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Wykorzystujemy informacje uzyskane za pomocą cookies głównie w celach statystycznych. Polityka prywatności i regulamin serwisu