fbpx
Fala Kina
  • Strona główna
  • Artykuły
  • Zwiastuny
  • 🟢 Kino Internetowe
  • Kontakt
Brak wyszukań
Zobacz wszystko
Fala Kina

WSPOMNIENIA, KTÓRE DŁAWIĄ, TRUNKI, KTÓRE JE NAPRAWIĄ – recenzja [14. Azjatycki Festiwal Filmowy Pięć Smaków]

WSPOMNIENIA, KTÓRE DŁAWIĄ, TRUNKI, KTÓRE JE NAPRAWIĄ – recenzja [14. Azjatycki Festiwal Filmowy Pięć Smaków]

Współczesny Hongkong to miejsce, w którym wielowiekowa tradycja ścierania i mieszania się ze sobą kultur z najróżniejszych stron świata, przeniknęła wszystkie sfery życia. Zaczynając od polityki przez życie codzienne i kończąc na kuchni. Kate Reilly i Leung Ming-kai biorą pod lupę tę specyficzną mozaikę i tworzą obraz hongkońskiej tożsamości.

Na „Wspomnienia…” składają się cztery niedługie nowele: trzy fabularne i jedna w ujęciu dokumentalnym. Przyjęta forma realizacji filmu we właściwy sposób uwypukla społeczną różnorodność Hongkongu, kierując uwagę na pojedynczych bohaterów. Tych nie jest wielu, ale jak w pryzmacie, ich sylwetki rozbijają się na kulturową złożoność.

W pierwszej noweli zatytułowanej Zakazane miasto oczy widza zostają skierowane na dwie kobiety – podstarzałą kantonkę, zmagającą się z objawami choroby Alzheimera i opiekującą się nią młodą Indonezyjkę. Bohaterki wybierają się na wspólną wycieczkę do centrum, gdzie ma dojść do spotkania z dawnymi znajomymi starszej pani. Kolejna mikropowieść pt. Opowieści o zabawkach przedstawia dwójkę braci, odwiedzających sklep z zabawkami swojej mamy, który lada chwila ma zostać zamknięty. Przechadzając się pomiędzy regałami, snują rozmowy o życiu. Trzeci segment Yuen Yeung  skupia się zaś na historii Ruth – amerykańskiej nauczycielki języka angielskiego w jednym z hongkońskich gimnazjów – w tej roli występuje sama reżyserka Kate Reilly. Pierwszego dnia w szkole poznaje Hongkończyka Johna, który uczy ekonomii. Między kobietą a mężczyzną zaczyna zawiązywać się nić porozumienia. W ostatniej części filmu oko kamery czujnie śledzi losy młodej dziewczyny, startującej w wyborach na radną miasta.

Zobacz inne

Filtry AR w filmie i na Instagramie – kto je robi w Polsce?

Filtry AR w filmie i na Instagramie – kto je robi w Polsce?

10 marca 2023
DRAMAT – recenzja

DRAMAT – recenzja

INFLUENCER – recenzja [6. Splat!FilmFest]

INFLUENCER – recenzja [6. Splat!FilmFest]

LUTY – recenzja [MFF Nowe Horyzonty 2020]

LUTY – recenzja [MFF Nowe Horyzonty 2020]

Jak nie trudno zauważyć, reżyserzy zdecydowali się na prowadzenie osi fabularnych (wyjątkiem jest część dokumentalna, ale tylko pozornie) w oparciu o duety postaci. Zastosowanie takiego zabiegu pozwoliło na zespolenie i uwydatnienie zjawisk, które równocześnie wzajemnie się komentują. Iskrami zapalnymi są nie tylko porównania na zasadzie przemijającej generacji i nadchodzącym po niej żywiole młodości, jak w pierwszym segmencie, ale również różnice wynikające z odmiennych przynależności narodowych czy kulturowych (Yuen Yueng).

Ciekawym lejtmotywem jest dość mocno położony akcent na hongkońską kuchnię. Trzeba dodać, że kuchnię bardzo zróżnicowaną, w której podobnie jak w innych dziedzinach życia, miesza się wiele wpływów z całego świata. Widać to tym bardziej we wspomnianej noweli Yuen Yueng. Sam tytuł, oznaczający miks kawy, herbaty i skondensowanego mleka, już na początku zwiastuje istną mieszankę smakową. W tym przypadku jest to mieszanka kulturowa. Wspólne jedzenie łączy Ruth i Johna, ale powoduje też delikatne spięcia, wynikające z odmiennych oczekiwań. Zarówno na płaszczyźnie gastronomicznej, jak i tej zwykłej – życiowej.

Na osobny akapit zasługuje ostatnia, zrealizowana w dokumentalnym duchu, historia. Los dziewczyny startującej w wyborach na radną dobrze współgra z opowiedzianymi wcześniej mini-fabułami. Jej postawa i dążenie do wyznaczonego przez siebie celu dobrze oddaje stan, w jakim aktualnie znajduje się Hongkong. Państwo-miasto, które chce walczyć o swoją niezależność. Które nadzieję pokłada zwłaszcza w osobach młodych, mających coś do powiedzenia i wiedzących, co należy zmienić lub naprawić w funkcjonowaniu kraju.

Duet reżyserski kreśląc skomplikowane relacje między postaciami, nie zapomniał o ich odpowiednim zawarciu w formie. Powolna, lecz dogłębna narracja o bohaterach reprezentujących heterogeniczne, hongkońskie społeczeństwo została ujęta w spokojnych, praktycznie statycznych zdjęciach. Właściwego sznytu nabrała także część dokumentalna, w której wspomniane ujęcia mieszają się z „ulicznymi” scenami wyborów czy protestów przeciwko prochińskiemu rządowi. Dzięki temu całość nabiera większego dynamizmu, zyskując przy tym na swojej znaczeniowości.

Każda z opowieści pozwala twórcom na dokładne i przez to też niespieszne przeanalizowanie sytuacji ludzi zamieszkujących Hongkong i tego, jak sobie radzą na co dzień. Wychodząc od punktu w postaci poszczególnych losów bohaterów, starają się ukazać społeczeństwo, które mimo swojej patchworkowej formuły potrafi koegzystować. Nie oznacza to wcale, że korzystają przy tym z taniego dualizmu, polegającego jedynie na konfrontowaniu ze sobą współistniejących antagonizmów. Poprzez zestawianie różnych spojrzeń i perspektyw ukazanych w następujących częściach filmu, nakreślają skomplikowany pejzaż społeczno-ekonomiczny, który tworzy długą i trudną historię regionu.

Film jest dostępny do 6 grudnia na stronie internetowej Festiwalu.

Recenzja

3,5 Ocena

Moja ocena filmu:

  • Wspomnienia, które dławią, trunki, które je naprawią
Bastek Bednarski

Bastek Bednarski

Student filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim. W kinie przeważnie poszukuje terapeutycznego ukojenia, ale docenia też płynącą z niego czystą rozrywkę. Kiedy nie ogląda filmów, stara się dużo pisać - obecnie jest skupiony nad opowiadaniami. Oprócz tego poświęca mnóstwo czasu na podróże i granie w gry. Uwielbia sport, zwłaszcza piłkę nożną i tenis. Kocha psy. W przyszłości chce mieć dom nad morzem.

Następny
MARTIN EDEN – recenzja

MARTIN EDEN - recenzja

MANK – recenzja

MANK - recenzja

Poufne lekcje perskiego (2020) – zwiastun PL

Poufne lekcje perskiego (2020) - zwiastun PL

Dyskusja

polub nas

FalaKina.pl - Portal Kina Niezależnego

recenzje

Filtry AR w filmie i na Instagramie – kto je robi w Polsce?
Felieton

Filtry AR w filmie i na Instagramie – kto je robi w Polsce?

10 marca 2023

reklama

zwiastuny

Nomadland (2020) – zwiastun PL

Nomadland (2020) – zwiastun PL

autor: Małgorzata Jaszczur
16 grudnia 2020

Wykopaliska (2021) – zwiastun PL

Wykopaliska (2021) – zwiastun PL

autor: Małgorzata Jaszczur
11 grudnia 2020

Moja młodsza siostra (2020) – zwiastun

Moja młodsza siostra (2020) – zwiastun

autor: Małgorzata Jaszczur
11 grudnia 2020

Jak wywołałem byłą żonę (2020) – zwiastun PL

Jak wywołałem byłą żonę (2020) – zwiastun PL

autor: Małgorzata Jaszczur
11 grudnia 2020

Fala Kina

© 2020 Fala Kina

SKONTAKTUJ SIĘ

  • Kontakt
  • Polityka prywatności i regulamin
  • byten21 – Social AR & Virtual Avatars

OBSERWUJ

Brak wyszukań
Zobacz wszystko
  • STRONA GŁÓWNA
  • ARTYKUŁY
  • ZWIASTUNY
  • KINO INTERNETOWE
  • REDAKCJA

© 2020 Fala Kina

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Wykorzystujemy informacje uzyskane za pomocą cookies głównie w celach statystycznych. Polityka prywatności i regulamin serwisu