Fala Kina
  • Strona główna
  • Artykuły
  • Zwiastuny
  • Kontakt
Brak wyszukań
Zobacz wszystko
Fala Kina

WYSOKA DZIEWCZYNA – recenzja

Nienasycenie

WYSOKA DZIEWCZYNA – recenzja

Jest rok 1945. Informacja o zakończeniu wojny powoli dociera do ciemnych, ciasnych pomieszczeń szpitala w Leningradzie. W najnowszym filmie Kantemira Bałagowa kamera nie pokazuje zniszczonego miasta, skupia się raczej na zniszczonych ludziach. Tych, którym wojna odebrała bliskich i nadzieję, bezpowrotnie przewartościowując ich dotychczasowe życie.

Brak w Wysokiej dziewczynie dantejskich scen, jęków cierpiących żołnierzy, widoku porozrywanych kończyn. Reżyser Bliskości nie ma zamiaru szokować tanimi chwytami, chce pokazać pokłosie wojny poprzez użycie subtelniejszych środków. O jej skutkach dla zwykłych ludzi dowiadujemy się głównie z rozmów z ich bliskimi. Poznajemy między innymi przykutego do łóżka Stiepana, którego żona po długich poszukiwaniach odnajduje w szpitalu i informuje o doszczętnie spalonym mieście i śmierci jednego z ich dzieci. Powojenna rzeczywistość Leningradu widziana jest jednak głównie z dwóch perspektyw. Tytułowej bohaterki — z racji swojego wzrostu nazywanej „Tyczką” — Iji (Viktoria Miroshnichenko) oraz Maszy (Vasilisa Perelygina).

Mimo że Bałagow z racji młodego wieku nazywany jest rosyjskim Xavierem Dolanem, jego kino swoją surowością przypomina raczej filmy Andrieja Zwiagincewa. Świat przedstawiony w Wysokiej dziewczynie, podobnie jak u twórcy Niemiłości, to okrutne, nieprzystosowane dla dziecka otoczenie. Nie ma w nim miejsca na sentymenty i romantyczne uczucia, wszystko staje się transakcją, z której każdy chce dla siebie jak najwięcej. Przekona się o tym najdobitniej Ija, opiekująca się małym Paszką, oraz szukająca kontaktu z nim, Masza. Kiedy okaże się, że to niemożliwe, będzie kazała urodzić jej kolejne dziecko, które odbierze i wychowa wraz z nieśmiałym pielęgniarzem Saszą. Ilość musi się zgadzać.

Zobacz inne

Filtry AR w filmie i na Instagramie – kto je robi w Polsce?

Filtry AR w filmie i na Instagramie – kto je robi w Polsce?

10 marca 2023
DRAMAT – recenzja

DRAMAT – recenzja

INFLUENCER – recenzja [6. Splat!FilmFest]

INFLUENCER – recenzja [6. Splat!FilmFest]

LUTY – recenzja [MFF Nowe Horyzonty 2020]

LUTY – recenzja [MFF Nowe Horyzonty 2020]

Cynizm Bałagowa oraz kwestie, które porusza, stawiają go obok najbardziej reprezentatywnych przedstawicieli rumuńskiej nowej fali. Rosjanin już w debiutanckiej Bliskości pokazał, że nie boi się podejmować trudnych tematów, jednocześnie prezentując swój niebywały, jak na tak młodego twórcę, reżyserski talent. W Wysokiej dziewczynie wykazał się jeszcze większą dojrzałością. Doskonale poprowadzone aktorki, operowanie barwami, ogrywanie przestrzeni. Wszystko to sprawia, że jego drugi film wygląda jak dzieło w pełni świadomego artysty. Przy całym szacunku, trudno jednak nie zauważyć pewnej tendencji, widocznej także w jego pierwszym projekcie. Twórca znów pragnie wypełnić film całą masą przeróżnych problemów, przez co fabuła gubi gdzieś swoją spójność. Motywy nie zawsze się ze sobą zazębiają, nie zawsze właściwie wybrzmiewają. Linia narracyjna zostaje zachwiana, akcenty rozkładane są nierównomiernie. Czasem ma się wręcz wrażenie, że film ten można by było podzielić na co najmniej trzy pełnometrażowe produkcje.

Wysoka dziewczyna, mimo wad i poczucia pewnego niespełnienia, jakie po sobie pozostawia, głęboko wżyna się pod skórę. To film z własnym, odwróconym kodeksem moralnym, w którym słowo „pomoc” oznacza śmierć, a „bliskość” to tylko namiastka. W świecie, w którym trzeba zrewidować swoje pragnienia, ograniczając je do minimum, gdyż nadzieja umiera tu jako pierwsza.

 

ZWIASTUN

 

Recenzja

3.5 Ocena

Moja ocena filmu:

  • Wysoka dziewczyna
Piotr Nyga

Piotr Nyga

Miłośnik bardzo złego kina. Płacze na musicalach, animacjach i komediodramatach z Sethem Rogenem. Każda minuta poświęcona na nieoglądanie filmów to dla niego czas stracony.

Następny
Joker, czyli gdzie kryje się puenta? – dyskusja na fali #1

Joker, czyli gdzie kryje się puenta? - dyskusja na fali #1

Angelo (2018) – zwiastun PL

Angelo (2018) - zwiastun PL

Minimalizm we współczesnych produkcjach science fiction cz. 1 – analiza

Minimalizm we współczesnych produkcjach science fiction cz. 1 – analiza

Dyskusja

polub nas

FalaKina.pl - Portal Kina Niezależnego

recenzje

Brak materiałów

reklama

zwiastuny

Nomadland (2020) – zwiastun PL

Nomadland (2020) – zwiastun PL

autor: Małgorzata Jaszczur
16 grudnia 2020

Wykopaliska (2021) – zwiastun PL

Wykopaliska (2021) – zwiastun PL

autor: Małgorzata Jaszczur
11 grudnia 2020

Moja młodsza siostra (2020) – zwiastun

Moja młodsza siostra (2020) – zwiastun

autor: Małgorzata Jaszczur
11 grudnia 2020

Jak wywołałem byłą żonę (2020) – zwiastun PL

Jak wywołałem byłą żonę (2020) – zwiastun PL

autor: Małgorzata Jaszczur
11 grudnia 2020

Fala Kina

© 2020 Fala Kina

SKONTAKTUJ SIĘ

  • Kontakt
  • Polityka prywatności i regulamin
  • Byten21 – AR Filters on Instagram, TikTok and Snapchat

OBSERWUJ

Brak wyszukań
Zobacz wszystko
  • STRONA GŁÓWNA
  • ARTYKUŁY
  • ZWIASTUNY
  • KINO INTERNETOWE
  • REDAKCJA

© 2020 Fala Kina

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Wykorzystujemy informacje uzyskane za pomocą cookies głównie w celach statystycznych. Polityka prywatności i regulamin serwisu