Premiery w Kinach Studyjnych – MARZEC 2020

Marzec, po nieco słabszych poprzednich dwóch miesiącach, doskonale przypomina, że znajdujemy się już w nowym, 2020 roku, który to wprowadzi do kin wiele nowości i różności – zarówno tych z zeszłorocznych festiwali, jak i całkiem nowych, autorskich propozycji z naszego rodzimego podwórka. Każdy znajdzie coś dla siebie, ponieważ wśród nowości znajdą się m.in.: pierwszy polski slasher w reżyserii uznanego twórcy Placu zabaw, nowa, francuskojęzyczna historia obyczajowa od Hirokazu Koreedy, długo oczekiwana Skłodowska oraz polskie debiuty fabularne – Eastern Nic nie ginie. Przedstawiam wybór najciekawszych propozycji, jakich warto wypatrywać w kinach studyjnych w marcu bieżącego roku.
 

Cóż za piękny dzień / A Beautiful Day in The Neighborhood

PREMIERA: 6 marca 2019

Kolejna już w ostatnich latach produkcja (po dokumentalnym Won’t You Be My Neighbor z 2018 roku) centrująca się na postaci Freda Rogersa – słynnej amerykańskiej osobowości telewizyjnej. Pan Rogers zasłynął przede wszystkim ze swojego serialu,  Mister Rogers’ Neighborhood, który to emitowany był aż przez 31 sezonów, szybko podbijając serca Amerykanów. W swoim skierowanym do dzieci show Rogers uczył dzieci życiowych postaw i rozumienia otaczającej ich rzeczywistości.  Cóż za piękny dzień w reżyserii Marielle Heller (Will You Ever Forgive Me?; Wyznania nastolatki) opowiada historię przyjaźni Rogersa z dziennikarzem Tomem Junodem – relacji, która na zawsze zmieniła życie tego drugiego. Współczesna historia o tym, jak uprzejmość triumfuje nad cynizmem oraz jak wielką rolę w życiu odgrywa empatia. W główną rolę wcielił się Tom Hanks (za co aktor zanotował swoją szóstą nominację do Oscara), a na ekranie partneruje mu Matthew Rhys. Polska premiera filmu odbyła się podczas zeszłorocznej, jubileuszowej edycji American Film Festival. Dystrybucja: United International Polska.

NASZA RECENZJA

https://www.youtube.com/watch?v=Ume61g2qS-Y
 

Sala samobójców. Hejter

PREMIERA: 6 marca 2019

Czwarty już film w reżyserskim dorobku nominowanego do Oscara Jana Komasy (Boże ciało) to osobisty powrót do korzeni – reżyser zdecydował się mianowicie nakręcić niespodziewaną kontynuację/spin-off swojego kontrowersyjnego, pełnometrażowego debiutu. O oryginalnej Sali Samobójców powiedzieć można wiele, nie sposób jednak odmówić temu filmowi roli, jaką odegrał w naszej kinematografii poprzez prowokację do dyskusji. Czy i tak będzie tym razem? W Hejterze śledzić będziemy losy Tomka – studenta prawa, który zostaje wydalony z uczelni przez plagiat. Nie informuje o tym jednak państwa Krasuckich – zamożnej rodziny i rodziców jego przyjaciółki z dzieciństwa, Gabi, którzy to zapewniają mu finansowe wsparcie na studiach w stolicy. Jego oszustwo jednak wychodzi na jaw, co skutkuje stratą zaufania i upokorzeniem. Rozgoryczony Tomek zaczyna planować zemstę, przy której to egzekucji pomoże mu staż w agencji reklamowej, dającej mu dostęp do najnowszej technologii i tajemnic stołecznych elit. Tym razem Komasa opowie o Internecie jako skupisku nienawiści, która to, niekontrolowana, często odbija się na świecie rzeczywistym. Scenariusz ponownie napisał Mateusz Pacewicz – autor scenariusza Bożego ciała. W głównej roli zobaczymy Macieja Musiałowskiego, a obok niego na ekranie pojawi się m.in Danuta Stenka, Agata Kulesza, Maciej Stuhr i Vanessa Alexander. Dystrybucja: Kino Świat.

 

Biały, biały dzień / Hvítur, Hvítur Dagur

PREMIERA: 6 marca 2019

Jeden z filmów otwarcia zeszłorocznych Nowych Horyzontów, których to bywalce mogą znać poprzedni obraz reżysera – Zimowych braci. „W biały, biały dzień, gdy nieba nie można odróżnić od ziemi, zmarli mogą mówić do tych, którzy wciąż żyją” – głosi islandzkie powiedzenie. Śledzimy losy byłego szefa policji, którego żona ginie w tragicznym wypadku samochodowym. Zagubiony mężczyzna zmaga się z żałobą i próbą ruszenia dalej ze swoim życiem, co będzie dla niego bardzo wymagające. Niespodziewanie odkrywa pewną prawdę, przez którą zaczyna kwestionować swoje własne jestestwo i przeszłość. Jak mówi dystrybutor: Biały, biały dzień to historia, zemsty i bezwarunkowej miłości, a wszystko to osnute islandzką mgłą niepokoju. Dystrybucja: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty. Wcielający się w główną rolę męską Louis Roederer otrzymał na zeszłorocznej edycji festiwalu w Cannes nagrodę dla wschodzącej gwiazdy.

NASZA RECENZJA


 

Prawda / La vérité

PREMIERA: 6 marca 2019

Francuskojęzyczny debiut Hirokazu Koreedy – uznanego japońskiego reżysera i zdobywcy Złotej Palmy w 2018 za Złodziejaszków. Reżyser, jak to już ma w zwyczaju, snuje opowieść rodzinną; tym razem centralną osią filmu Koreedy jest relacja kobiety w średnim wieku z matką, legendarną aktorką, która to przez skupienie na karierze zaniedbywała ją w dzieciństwie. Spotkanie kobiet po latach szybko zmienia się w konfrontację, podczas której miłość zmierzy się z utajnionymi urazami i skrywanym bólem. Film brał udział w konkursie głównym festiwalu w Wenecji. W rolach głównych Catherine Deneuve, Juliette Binoche oraz Ethan Hawke. Dystrybucja: Kino Świat i Velvet Spoon.

 

W lesie dziś nie zaśnie nikt

PREMIERA: 13 marca 2020

Pierwszy polski slasher, który nietrafnie określa się w kampanii promocyjnej również i „pierwszym polskim horrorem”. Grupa nastolatków uzależnionych od technologii trafia na obóz, który jest kompletnie odcięty od Internetu. Wspólna wędrówka i afirmacja natury bez rozpraszaczy w postaci smartfonów nie zakończy się jednak tak, jak chcieliby tego organizatorzy – grupowicze zmuszeni będą zmierzyć się ze złymi siłami rodem z horrorów klasy B. Film jest drugim pełnometrażowym projektem Bartosza M. Kowalskiego, odpowiedzialnego za dobrze przyjęty Plac zabaw. Na ekranie zobaczymy wiele znanych twarzy, m.in. Julię Wieniawę, Wiktorię Gąsiewską, Mirosława Zbrojewicza, Gabrielę Muskałę, Olafa Lubaszenko i Piotra Cyrwusa. Czy polscy widzowie są gotowi na rasowe kino gatunkowe? Dystrybucja: Next Film.

 

Guns Akimbo

PREMIERA: 13 marca 2020

Nowy reżyserski projekt Jasona Lei Howdena, odpowiedzialnego za campowy Śmierćgazm.  W Guns Akimbo poznajemy Milesa (w tej roli Daniel Radcliffe), tkwiącego w pracy bez perspektyw i wciąż zakochanego w swojej byłej dziewczynie nieudacznika, którego życie przewraca się do góry nogami w momencie, gdy nieświadomie rejestruje się do wzięcia udziału w śmiertelnych potyczkach na ulicy na śmierć i życie z nieznajomymi. Gdy Nova, była dziewczyna Milesa zostaje porwana, będzie on musiał przezwyciężyć swoje lęki i rozprawić się z uzbrojoną Nix (Samara Weaving). Film można było obejrzeć w ramach pokazów specjalnych na festiwalu w Toronto. Zebrał mieszane opinie; chwalono jego konwencję i stylistykę czerpiącą bezpośrednio z gier komputerowych, zarzucono reżyserowi jednak brak wyczucia i zbytnią „growość”. Z pewnością jednak jest to oryginalny projekt, któremu warto dać szansę. Dystrybucja: Mayfly.

 

Zdrajca / Il traditore

PREMIERA: 13 marca 2020

Najnowsza propozycja od Gutek Film, prezentowana w ramach pokazów galowych na Nowych Horyzontach. To najdroższy do tej pory projekt Marca Bellocchi’ego, uznanego włoskiego reżysera i zdobywcy Srebrnego Niedźwiedzia w 1991 roku za film Wyrok. W centrum gangsterskiej, mocno inspirowanej narracją Ojca chrzestnego historii znajduje się Tommaso Buscetta, mafijny bos, który złamał omertę, doprowadzając do największego w historii procesu przeciwko Cosa Nostrze, w ramach którego skazanych zostało 362 mafiosów. W obrazie Bellocchi’ego poznajemy całą opowieść z perspektywy Buscetty (Pierfrancesco Favino) i obserwujemy jego przemianę w momencie, gdy La Cosa Nostra zaczęła znaczyć dla niego coś zupełnie innego, niż chcieliby tego szefowie klanów. Reżyser z pasją kreśli portret człowieka, który większość życia spędził w ukryciu, nie starając się wchodzić w jego intencje i motywacje. Film brał udział w konkursie głównym w Cannes, został również nominowany do Cezarów, których to rozdanie odbyło się parę dni temu. Zdrajca to również oficjalny kandydat Włoch do Oscara w kategorii film międzynarodowy.

 

Jezioro dzikich gęsi / Nan Fang Che Zhan De Ju Hui

PREMIERA: 13 marca 2020

Najnowszy projekt chińskiego reżysera Yi’nana Diao (Czarny węgiel, kruchy lód). W Jeziorze dzikich gęsi poznajemy Zhou Zenonga, szefa gangu złodziei, który pod wpływem przypadkowego zabójstwa funkcjonariusza policji musi zacząć się ukrywać; za jego głowę wyznaczoną bowiem sowite wynagrodzenie. W zachowaniu dyskrecji pomaga mu Liu Aiai, elegancka prostytutka, która staje się jego jedynym łącznikiem z zewnętrznym światem. W pogoń za bohaterem rusza nie tylko żądna zemsty policyjna jednostka specjalna, ale również skuszeni potencjalnym zarobkiem łowcy nagród. Lwia część akcji rozgrywa się podczas smolistych nocy, w półdzikich okolicach tytułowego jeziora – lokalnego centrum nielegalnych interesów. Film również brał udział w konkursie głównym w Cannes. Dystrybucja: Aurora Films.
https://www.youtube.com/watch?v=57w8pt3ilEk
 

Zieja

PREMIERA: 13 marca 2020

Nowy polski film w reżyserii Roberta Glińskiego (Cześć, Tereska; Świnki) przenosi nas do lat 70., kiedy to major SB chce „kupić” tytułowego księdza Zieję i zrobić z niego agenta, który skompromituje opozycję. Śledząc jego losy na ekranie wyruszymy w podróż w głąb polskiej historii wieku dwudziestego – od wojny bolszewickiej, poprzez drugą wojnę światową i finalnie do czasów współczesnych. Zobaczymy, jak Zieja brnął przez życie w wiecznym buncie wobec reguł otaczającego go świata; ksiądz notorycznie stawiał na szali swoje życie i wolność w imię wyznawanych wartości moralnych, etycznych i religijnych. Scenariusz napisał Wojciech Lepianka, współtwórca tekstu m.in. do Mojego roweru i Ediego. W tytułowej roli zobaczymy utalentowanego Mateusza Więcławka (Monument, Cicha noc), a poza nim na ekranie wystąpią również: Rafał Zawierucha, Andrzej Seweryn, Zbigniew Zamachowski i Sonia Bohosiewicz. Dystrybucja: TVP.
https://www.youtube.com/watch?v=9v0S5VGbtM0
 

Towar / Carga

PREMIERA: 13 marca 2020

Portugalski dramat, będący równocześnie debiutem reżyserskim Brunona Gascona. Poznajemy Viktorię, młodą kobietę, która porzuca wszystko w poszukiwaniu lepszego życia. Niestety, nie będą to proste poszukiwania – Viktoria pada ofiarą handlarzy ludźmi i zostaje umieszczona w ciężarówce wraz z innymi towarzyszami niedoli. Dziewczyna będzie musiała zawalczyć o przetrwanie w świecie, w którym ludzie traktowani są jak towar, a każdy koncentruje się na własnych potrzebach i doraźnych korzyściach kosztem innych. Dystrybucja: Spectator.

 

Skłodowska / Radioactive

PREMIERA: 20 marca 2020

Biografia w reżyserii Marjane Satrapi (Persepolis, Głosy) koncentrująca się na życiu polskiej noblistki, tytułowej Marii Skłodowskiej-Curie, której początki w naukowym świecie nie należały do najłatwiejszych – nikt nie traktuje poważnie jej pomysłów i teorii ze względu na płeć i młody wiek, przez co zablokowana jest jej droga do wspinania się na szczeblach naukowej kariery. Wkrótce jednak geniusz, upór i odwaga naukowczyni zaczną kruszyć stawiany jej opór – przy wsparciu i pomocy męża kobieta dokonuje bowiem rewolucyjnego odkrycia, który zagwarantował jej dożywotnie miejsce w panteonie najważniejszych naukowych odkrywców. Scenariusz napisał Jack Thorne (Sztuka spadania, Cudowny chłopak), a główną rolę Skłodowskiej wcieliła się Rosamund Pike (Zaginiona dziewczyna). W pozostałej obsadzie m.in.: Anya Taylor-Joy, Sam Riley i Jonathan Aris. Dystrybucja: Monolith Films. Film brał udział w konkursie głównym festiwalu w Toronto.

 

Eastern

PREMIERA: 20 marca 2020

Kolejny polski film w zestawieniu to debiut reżyserski Piotra Adamskiego, który również napisał scenariusz z innym debiutantem, Michałem Grochowiakiem. Eastern to szokująca, alternatywna, dystopijna wizja przyszłości Polski, w której broń jest legalna, obowiązuje prawo krwawej zemsty, a pomiędzy zwaśnionymi rodami trwa otwarta wojna. Dwie młode dziewczyny zostają wplątane w porachunki między sąsiadującymi rodzinami. W imię honoru swojej rodziny muszą dokończyć krwawą wandetę, zanim ktoś zrobi to za nie. Film miał swoją polską premierę na Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i film” 13 czerwca zeszłego roku, był do obejrzenia również w ramach Panoramy Kina Polskiego na festiwalu w Gdyni. W jednej z głównych ról pojawiła się debiutantka, Paulina Krzyżańska, która zebrała za rolę wiele pochwał i prognoz na owocną, aktorską przyszłość. Dystrybucja: Against Gravity.

 

Co przyniesie jutro / Hope Gap

PREMIERA: 20 marca 2020

Drugi reżyserski projekt Williama Nicholsona, autora scenariusza do takich filmów, jak Blask ognia czy Cienista dolina. Szczery, poruszający, intymny i pełen emocji portret kobiety, która próbuje ułożyć swoje życie na nowo po tym, jak jej wieloletni mąż odszedł do innej kobiety. W rolach głównych Annete Bening i Bill Nighy. Film również po raz pierwszy pojawił się w Toronto, gdzie zebrał mieszane opinie – bezwzględnie chwalony jest jednak aktorski duet, zwłaszcza kreacja Bening. Dystrybucja: M2 Films.

 

Psychobitch

PREMIERA: 20 marca 2020

Norweski dramat. Marius to lubiany i popularny uczeń i perfekcjonista, Fridę za to charakteryzuje nietuzinkowość i chęć wyłamywania się ze schematów. Życie tej dwójki zetknie się, gdy nauczyciela poprosi Mariusa o pomoc Fridzie w szkolnym projekcie. Wspólna nauka okaże się trudnym i wymagającym doświadczenie dla każdej ze stron – wywodzący się z pokolenia perfekcjonistów chłopiec za wszelką cenę będzie chciał wykonać powierzone mu zadania jak najlepiej, Frida ma jednak zupełnie inne plany. Film wyreżyserował i napisał Martin Lund (Mężczyzna prawie idealny). Film zdobył dwie duże nagrody na norweskim festiwalu filmowym Amanda – za scenariusz oraz najlepszy film dla dzieci i młodzieży. Dystrybuuje Bomba Film.

 

Smak pho

PREMIERA: 20 marca 2020

Koprodukcja polsko-niemiecka w reżyserii Mariko Bobrika. Główną bohaterką jest dziesięcioletnia Maja, która regularnie ukrywa przed kolegami z klasy drugie śniadanie, jakie przygotowuje jej tata – wietnamski kucharz i specjalista od kuchni pho, starający się odnaleźć drogę w pędzącej na złamanie karku rzeczywistości otaczającej go Warszawy. Kiedy wieloletni szef mężczyzny wróci do kraju, bohater będzie musiał zmierzyć się z wymaganiami nowego właściciela i opanować wiele nowych kulinarnych przepisów, co ciężko pogodzić z wychowaniem dorastającej, coraz bardziej ciekawej świata córki. W produkcji w drugoplanowych rolach udział wzięli polscy aktorzy: na ekranie zobaczymy Aleksandrę Domańską, Wojciecha Zielińskiego i Bogusławę Pawelec. Dystrybucja: Pięć smaków.

 

Ojciec / Bashtata

PREMIERA: 20 marca 2020

Najnowsza propozycja od Aurora Films to bułgarsko-grecki dramat, który rozpoczyna się pochówkiem starszej kobiety, żony Vasila (Ivan Savov). Mężczyzna w trakcie ceremonii jest bardzo podenerwowany, co dodatkowo wzmaga zachowanie jego syna, który – mimo próśb ojca – nie chce zrobić pamiątkowych zdjęć trumny z ciałem nieboszczki. To jednak dopiero początek rosnącego zatargu pomiędzy ojcem, a synem. Vasil przekonany jest, że żona chce skontaktować się z nim zza grobu, co budzi irytację chcącego wrócić do swoich codziennych obowiązków i ciężarnej żony Pavla. Film jest kolejnym projektem duetu Kristiny Grozevy i Petera Valchanowa (Lekcja, Sława). Film zdobył główną nagrodę Kryształowego Globusu na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Karlowych Warach.

 

Tylko sprawiedliwość / Just Mercy

PREMIERA: 27 marca 2020

Amerykański dramat w reżyserii Destina Daniela Crettona (Chata, Szklany zamek) z Michalem B. Jordanem i Jamiem Foxxem w rolach głównych. Film opowiada historię światowej sławy adwokata Bryana Stevensona, wspominającego sprawę skazanego na karę śmierci mordercy osiemnastolatki, Waltera McMilliana, którego udało mu się wybronić. Film szykowany był pod sezon nagród, nie udało mu się jednak zdobyć żadnych znaczących nominacji poza tymi dla Jamiego Foxxa, którego rola nazywana jest jedną z lepszych, jeśli nie najlepszą w karierze.  Na ekranie możemy zobaczyć również współpracującą już wcześniej z reżyserem przy okazji Szklanego zamku Brie Larson. Tylko sprawiedliwość zanotowało świetne recenzje od amerykańskich krytyków. Dystrybuuje Warner Bros.

 

Dolina Bogów / Valley of the Gods

PREMIERA: 27 marca 2020

Film powstały przy współpracy trzech krajów: Luksemburgu, Polski i USA. W Dolinie Bogów krzyżują się trzy narracje – archaiczna legenda Indian Navajo na temat bogów zamkniętych w skałach doliny Valley of the Gods, opowieść o najbogatszym człowieku na świecie, który pod wpływem osobistej tragedii decyduje się ukryć przed światem oraz historia pisarza, samego narratora, który zmaga się z traumatycznym rozstaniem z zoną i kryzysem twórczym. W tym czasie firma eksploatująca rudę uranu przejmuję tytułową Dolinę Bogów, planując drążyć tunele w świętej ziemi. Jakie tajemnice skrywa mityczna ziemia Navajo i jak łączą się one z naszymi bohaterami? Odpowiedź poznamy za sprawą Galapagos Films. Film miał swoją premiera na festiwalu w Gdyni. Reżyserem jest Lech Majewski (Młyn i krzyż, Wojaczek).
https://www.youtube.com/watch?v=UKE3AsU3h9A
 

Obraz pożądania / The Burnt Orange Heresy

PREMIERA: 27 marca 2020

Nowy projekt włoskiego reżysera Giuseppe Capotondiego (Podwójna godzina i seriale: Suburra, Stacja Berlin) opowiada historię ekscentrycznego milionera, Cassidy’ego (w tej roli Mick Jagger!), który niespodziewanie zaprasza do swojej posiadłości nad jeziorem Como krytyka sztuki Jamesa Figuerasa (w tej roli znany z The Square Claes Bang). James przybywa ze swoją ukochaną, Berenice (znana z Wielkiego Gatsby’ego i Wdów Elizabeth Debicki), których to wspólny wyjazd jest świetną okazją do zaciśnięcia romantycznych więzi. Na miejscu James poznaje zamiary Cassidy’ego, który to proponuje mu udział w skoku mającym na celu kradzież wyjątkowego obrazu. Zaślepiony perspektywą sławy i pieniędzy James zgadza się, bez zastanowienia wciągając w intrygę swoją drugą połówkę. Oboje nie wiedzą jednak, na co się piszą – a prawda, którą odkryją może okazać się bardzo niebezpieczna. Scenariusz napisał Scott B. Smith, zdobywca Critics’ Choice Awards za tekst do filmu Prosty plan w 1999 roku. Film jest adaptacją książki Herezja oranżu palonego autorstwa Charlesa Willeforda. Dystrybuuje Best Film.

 

Nic nie ginie

PREMIERA: 27 marca 2020

Kolejny już w zestawieniu polski, pełnometrażowy debiut fabularny. Kalina Alabrudzińska kreśli sylwetki Klaudi, Przemka, Mai, Donatellego i Aktora – członków społeczności samotnych ludzi, od których życie wymaga zmian, jakim nie potrafią sprostać. Siła do życia zaczyna w nich wzrastać dopiero wtedy, kiedy zdają sobie sprawę z siły otaczającej ich natury; gdy pozwalają jej działać, ich własna natura zaczyna się zmieniać. Co kryje się pod tym enigmatycznym opisem? Ciężko powiedzieć; film Alabrudzińskiej, podobnie jak Eastern, również zadebiutował w czerwcu na festiwalu Młodzi i film, gdzie określany był mianem… smutnej komedii mającej na celu nawiązać bezpośrednie połączenie z widownią. Czy tak się stanie? Nic nie ginie to kolejny po Monumencie Jagody Szelc film zrealizowany w ramach dyplomu wydziału aktorskiego łódzkiej filmówki, który doczekał się kinowej dystrybucji.

 

Nieśmiertelny / L’Immortale

PREMIERA: 27 marca 2020

Kolejna włoska propozycja w zestawieniu. W swoim najnowszym filmie Marco D’Amore (serial Gomorra, Wesele w Sorrento) prezentuje historię Ciro, który postrzelony przez swojego jedynego przyjaciela zostaje wyrzucony do ciemnych wód Zatoki Neapolitańskiej. Udaje mu się jednak przeżyć. Film jest dialogiem między przeszłością Ciro jako sieroty, a chwilą teraźniejszą, w której został wygnańcem. Wydostawszy się z rzeki tysiące kilometrów od domu, Ciro musi sprostować wszystkiemu na swojej drodze – a przeszkód nie będzie mało. Dystrybucja: Nowa Filmklatka Distribution.

 

30 gramów / Metri Shesh Va Nim

PREMIERA: 27 marca 2020

Irański debiut Saeeda Roustayi’ego. W 30 gramach śledzimy losy Samada, członka policyjnej grupy antynarkotykowej, który poszukuje króla narkotykowego półświatka, Nassera Khakzada. Kiedy zaczynał pracę w policji, statystyki podawały, że uzależnionych od narkotyków jest około miliona osób. Po latach wyłapywania dilerów, aresztowań i wykonanych kar śmierci, liczba ta wzrosła ponad sześciokrotnie. Gdy Naaser zostaje złapany mężczyzna decyduje się zrobić wszystko, aby uciec i ratować swoją rodzinę. Film po raz pierwszy pojawił się w sekcji „Odkrycia” na festiwalu w Wenecji. Dystrybucja: Mayfly.

Exit mobile version