fbpx
Fala Kina
  • Strona główna
  • Artykuły
  • Zwiastuny
  • 🟢 Kino Internetowe
  • Kontakt
Brak wyszukań
Zobacz wszystko
Fala Kina

ANTOLOGIA DUCHÓW MIASTA – recenzja

Senność umierającego miasteczka

ANTOLOGIA DUCHÓW MIASTA – recenzja

Jedno osobliwe zdarzenie, pociągające za sobą sznur kolejnych, odkrywające niepoznane dotąd tajemnice małego miasteczka oraz jego mieszkańców. Brzmi typowo? Jeśli tak, to tylko w teorii, gdyż ten ponad półtoragodzinny seans nie ma nic wspólnego z typowością.

Pierwsze zderzenie z tym tajemniczym miastem jest dla widza dosłowne – inicjuje je bowiem wypadek samochodowy, który z pewnością trudno było przewidzieć. Samochód nagle skręca z zupełnie pustej drogi i roztrzaskuje się na klockach betonowych. Kierowcą był dwudziestoletni chłopak – Simon (młodszy brat Jimmy’ego, jednego z głównych bohaterów), który ponosi śmierć na miejscu.

Jednym z pierwszych niepokojących sygnałów jest, przewijająca się co jakiś czas w historii, grupka małych ludzi przebrana w wynaturzone maski i grube warstwy koców. Nie odzywają się ani słowem, nie wydają żadnych odgłosów ani nie podejmują fizycznej interakcji z żadnym z bohaterów (z wyjątkiem kontaktu wzrokowego). Pierwszą osobą, która zauważa te cudaczne sylwetki, jest Adèle – znana ze swoich lekkich problemów psychicznych. Oprócz tego jest nieustannie prześladowana przez natarczywe odgłosy nieznanego pochodzenia, ma ciągłe wrażenie obecności kogoś obcego. Aż w końcu widzi owych „obcych” na własne oczy, co może się wydawać jedynie chorymi wizjami. Jednak inni mieszkańcy wioski również zaczynają napotykać sylwetki nieznanych przybyszów. Chyba cała społeczność nie mogła zwariować, prawda?

Zobacz inne

Filtry AR w filmie i na Instagramie – kto je robi w Polsce?

Filtry AR w filmie i na Instagramie – kto je robi w Polsce?

10 marca 2023
DRAMAT – recenzja

DRAMAT – recenzja

INFLUENCER – recenzja [6. Splat!FilmFest]

INFLUENCER – recenzja [6. Splat!FilmFest]

LUTY – recenzja [MFF Nowe Horyzonty 2020]

LUTY – recenzja [MFF Nowe Horyzonty 2020]

Mimo że mamy do czynienia z bohaterem zbiorowym (społecznością miasteczka), każdy z bohaterów wydaje się zupełnie sam ze swoimi lękami i cierpieniem. W Antologii duchów miasta wyróżnia się grono bezdyskusyjnych szaleńców, a na jego czele z pewnością stoi Adèle. Sama mer (burmistrzyni) miasteczka, pani Smallwood, ukrywa problem alkoholowy i odrzuca wszelkie ingerencje ludzi z zewnątrz, którzy chcą pomóc mieszkańcom w uzyskaniu spokoju ducha.

Antologia duchów miasta jest pełna nierozpoznanych tropów, które jedynie zaznaczają swoją obecność, nie ujawniając swojego pełnego znaczenia. Dzięki temu uzyskujemy wiele możliwości własnej interpretacji. Oglądane wydarzenia są na tyle enigmatyczne i niecodzienne, że dla każdego z nas mogą łączyć się w zupełnie inną historię. Film pogrąża widza w niesamowicie ciężkim, bezlitosnym klimacie. Paradoksalnie jednak tego typu klimat zatraca w sobie całkowicie, więc nawet nie myślimy o tym, by wyrażać jakikolwiek sprzeciw.

Film próbuje oddać stylistykę starego kina poprzez wykorzystanie w obrazie ziarna oraz wrażenia zanieczyszczonej taśmy filmowej. Ujęcia wypełnione są zatrważającą ilością postapokaliptycznych plenerów, które bezapelacyjnie współgrają z posępnym surrealizmem całego dzieła. Elementy horroru są tutaj ewidentne, jednak nie polegają na wykorzystaniu oczywistych jump-scare’ów, a bardziej na surrealizmie sytuacyjnym, dziwactwie ludzkiej twarzy oraz kuriozalnych przebraniach – to wszystko w połączeniu wytwarza niesamowicie niepokojącą atmosferę, którą przez cały czas chcemy jednak chłonąć. Kolejne aberracje przyjmujemy z coraz mniejszym zdziwieniem, trochę jak mieszkańcy filmowego miasteczka, którzy zdają się nie odczuwać faktycznej nienormalności zdarzeń. Fakt, że światy żywych i umarłych bezpowrotnie mieszają się ze sobą, budzi jedynie lekki dysonans. Ważniejsze jest tutaj wyraźne wrażenie depresyjności, wylewającej się z kadru. Po tym wypełnionym przytłaczającą śnieżną zawieją seansie, wyjście z kina w sam środek beztroskiego letniego wieczoru wydaje się spełnieniem największych marzeń.

 

ZWIASTUN

 

Recenzja

4 Ocena

Moja ocena filmu:

  • Antologia duchów miasta
Karolina Waryś

Karolina Waryś

Zakochana bez reszty w muzyce, literaturze i morzu. Magister filmoznawstwa praktycznego. Rozmiłowana w tematach postapokalipsy i wewnętrznych dramatów jednostki. Pisze i śpiewa odkąd pamięta. W większych przypływach inspiracji kręci krótkie filmowe impresje i zajmuje się amatorską fotografią. Jej największy filmowy mistrz to Destin Daniel Cretton, a największe filmowe arcydzieło to Mr. Nobody (2009, reż. J. Van Dormael).

Następny
Portret kobiety w ogniu (2019) – zwiastun PL

Portret kobiety w ogniu (2019) - zwiastun PL

Dzięki Bogu (2019) – zwiastun PL

Dzięki Bogu (2019) - zwiastun PL

Parasite (2019) – zwiastun PL #2

Parasite (2019) – zwiastun PL #2

Dyskusja

polub nas

FalaKina.pl - Portal Kina Niezależnego

recenzje

Filtry AR w filmie i na Instagramie – kto je robi w Polsce?
Felieton

Filtry AR w filmie i na Instagramie – kto je robi w Polsce?

10 marca 2023

reklama

zwiastuny

Nomadland (2020) – zwiastun PL

Nomadland (2020) – zwiastun PL

autor: Małgorzata Jaszczur
16 grudnia 2020

Wykopaliska (2021) – zwiastun PL

Wykopaliska (2021) – zwiastun PL

autor: Małgorzata Jaszczur
11 grudnia 2020

Moja młodsza siostra (2020) – zwiastun

Moja młodsza siostra (2020) – zwiastun

autor: Małgorzata Jaszczur
11 grudnia 2020

Jak wywołałem byłą żonę (2020) – zwiastun PL

Jak wywołałem byłą żonę (2020) – zwiastun PL

autor: Małgorzata Jaszczur
11 grudnia 2020

Fala Kina

© 2020 Fala Kina

SKONTAKTUJ SIĘ

  • Kontakt
  • Polityka prywatności i regulamin
  • byten21 – Social AR & Virtual Avatars

OBSERWUJ

Brak wyszukań
Zobacz wszystko
  • STRONA GŁÓWNA
  • ARTYKUŁY
  • ZWIASTUNY
  • KINO INTERNETOWE
  • REDAKCJA

© 2020 Fala Kina

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Wykorzystujemy informacje uzyskane za pomocą cookies głównie w celach statystycznych. Polityka prywatności i regulamin serwisu