fbpx
Fala Kina
  • Strona główna
  • Artykuły
  • Zwiastuny
  • 🟢 Kino Internetowe
  • Kontakt
Brak wyszukań
Zobacz wszystko
Fala Kina

MATTHIAS I MAXIME – recenzja

Miłość w czasach popkultury

Matthias i Maxime (2019) – zwiastun PL

Osiem wyróżnień w Cannes (w tym Grand Prix Festiwalu), Nagroda Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej (FIPRESCI) w Wenecji, trzy Cezary; kilkanaście ról, osiem wyreżyserowanych na podstawie własnego scenariusza filmów pełnometrażowych. Oto dorobek kanadyjskiego reżysera, Xaviera Dolana. A ty, co osiągnąłeś przed ukończeniem trzydziestki?

Wciąż młody twórca w ciągu dziesięciu lat wypracował sobie swój własny, niepowtarzalny styl, zdobywając doświadczenie, którego nie powstydziłby się niejeden starszy kolega z branży. Po dwóch nieudanych projektach – nie do końca słusznie docenionym To tylko koniec świata oraz katastrofalnym The Death and Life of John F. Donovan – zmuszony został do wyciągnięcia wniosków. Porzucenia pretensjonalnego filozofowania na temat życia i śmierci na rzecz podjęcia kwestii, na których zna się najlepiej; powrotu do portretowania swojego pokolenia, do bólów i blasków młodości.

Trzydziestoletni Kanadyjczyk w swoim najnowszym filmie wpisuje w opowieść o grupce przyjaciół historię dwójki nierozłącznych od dzieciństwa, tytułowych Matthiasa i Maxime’a (w tej roli sam Dolan). Pierwszy z nich robi karierę w korporacji, drugi pragnie spełnić swoje marzenia, wyjeżdżając do Australii. Cała paczka spędza ze sobą mnóstwo czasu. Rozmawiają, śmieją się, imprezują. Punktem zapalnym dla tej historii będzie pewna prośba ich koleżanki, Lisy. Początkująca reżyserka, próbując sił za kamerą, angażuje do swojego projektu obydwu znajomych. W jednej ze scen przyjaciele mają się ze sobą namiętnie całować.

Zobacz inne

Filtry AR w filmie i na Instagramie – kto je robi w Polsce?

Filtry AR w filmie i na Instagramie – kto je robi w Polsce?

10 marca 2023
DRAMAT – recenzja

DRAMAT – recenzja

INFLUENCER – recenzja [6. Splat!FilmFest]

INFLUENCER – recenzja [6. Splat!FilmFest]

LUTY – recenzja [MFF Nowe Horyzonty 2020]

LUTY – recenzja [MFF Nowe Horyzonty 2020]

Nie trzeba być wielkim znawcą twórczości Dolana, żeby domyślić się, dokąd zmierza fabuła. Niewinny pocałunek stanie się pretekstem do zrewidowania relacji między dwójką bohaterów. Tłumione uczucie zacznie coraz bardziej dawać o sobie znać, co zobaczymy głównie z perspektywy Matthiasa. Zaobserwujemy jego wewnętrzną walkę z samym sobą, wyrażoną ukradkowymi spojrzeniami na Maxime’a, ciągłym zamyśleniem, zanurzeniem się w codziennych obowiązkach zawodowych. Wszystko to zostanie oczywiście zaserwowane w charakterystycznej dla twórcy, muzyczno-wizualnej oprawie, gdyż jak zwykle ważniejsze jest dla niego nie „co”, lecz „jak”.

Dolan zatem nie zawodzi jako perfekcyjny stylista. Niestety, w przeciwieństwie do jego poprzednich filmów, sekwencje przypominające teledyski nie są tu strzałami w dziesiątkę. Brakuje w nich wyczucia Keep The Streets Empty For Me z Wyśnionych miłości, Wonderwall z Mamy czy A New Error z Na zawsze Laurence. Widok Matthiasa płynącego w slow motion na tle pięknego krajobrazu ku zachodzącemu słońcu, noszonego dźwiękami skrzypiec i fortepianu, wywołuje jedynie obojętność, sprawiając wrażenie zbędnego manieryzmu. Reżyser zamiast od początku skupić się na budowaniu wiarygodnej relacji między bohaterami i pogłębianiu ich psychologii, zbyt dużą wagę przywiązuje do – często oderwanych od głównej fabuły – przestylizowanych mikroscenek. Ich emocje zaś podaje nam z wyczuciem i subtelnością uderzającej w czoło łopaty.

Po pierwszej, dość nierównej połowie filmu przychodzi niespodziewana odmiana. Twórca Zabiłem moją matkę porzuca napuszoną, melodramatyczną stylistykę; uderza w lżejsze tony, wprowadzając przerysowane charaktery. Przy dźwiękach Always On My Mind zespołu Pet Shop Boys ruchomymi schodami wjeżdża cały na biało korposzczur McAfee; podstarzałe damy dyskutują o sztuce, przekręcając nazwisko Almodóvara. Humor dopisuje jednak przede wszystkim członkom kumpelskiej paczki. Zwykła rozmowa o niczym zamienia się w kopalnię celnych żartów i popkulturowych nawiązań, stanowiąc swoisty kod językowy, dzięki któremu reżyser bezpośrednio identyfikuje się z własnym pokoleniem.

Trzydziestoletni Xavier Dolan opisuje świat, którego sam jest częścią. Mimo szybkiego wyciągnięcia wniosków ze swojej wcześniejszej porażki, nadal zachowuje się jak narwany nastolatek, niczym nieokiełznany bohater Mamy. Matthias i Maxime to twór stojący dokładnie pośrodku tego, co w jego twórczości wywołuje jęk irytacji i tego, co stanowi istotę jego geniuszu. Dlatego gdy już w trakcie seansu zbierzemy sobie w głowie wszystkie te niedociągnięcia scenariuszowe, przesadnie ckliwe momenty, możemy pod koniec zdziwić się własną reakcją. Kiedy na jednej z końcowych scen ze wstydem wytrzemy w rękaw ostatnią łzę, zrozumiemy, że Dolan, mimo swojej niedoskonałości, nadal może rozedrzeć nasze serce na strzępy w najmniej oczekiwanym momencie.

ZWIASTUN

Recenzja

3,5 Ocena

Moja ocena filmu:

  • Matthias i Maxime
Piotr Nyga

Piotr Nyga

Miłośnik bardzo złego kina. Płacze na musicalach, animacjach i komediodramatach z Sethem Rogenem. Każda minuta poświęcona na nieoglądanie filmów to dla niego czas stracony.

Następny
Smak pho (2019) – zwiastun

Smak pho (2019) - zwiastun

Biały, biały dzień (2019) – zwiastun PL

Biały, biały dzień (2019) - zwiastun PL

Obraz pożądania (2019) – zwiastun PL

Obraz pożądania (2019) - zwiastun PL

Dyskusja

polub nas

FalaKina.pl - Portal Kina Niezależnego

recenzje

Filtry AR w filmie i na Instagramie – kto je robi w Polsce?
Felieton

Filtry AR w filmie i na Instagramie – kto je robi w Polsce?

10 marca 2023

reklama

zwiastuny

Nomadland (2020) – zwiastun PL

Nomadland (2020) – zwiastun PL

autor: Małgorzata Jaszczur
16 grudnia 2020

Wykopaliska (2021) – zwiastun PL

Wykopaliska (2021) – zwiastun PL

autor: Małgorzata Jaszczur
11 grudnia 2020

Moja młodsza siostra (2020) – zwiastun

Moja młodsza siostra (2020) – zwiastun

autor: Małgorzata Jaszczur
11 grudnia 2020

Jak wywołałem byłą żonę (2020) – zwiastun PL

Jak wywołałem byłą żonę (2020) – zwiastun PL

autor: Małgorzata Jaszczur
11 grudnia 2020

Fala Kina

© 2020 Fala Kina

SKONTAKTUJ SIĘ

  • Kontakt
  • Polityka prywatności i regulamin
  • byten21 – Social AR & Virtual Avatars

OBSERWUJ

Brak wyszukań
Zobacz wszystko
  • STRONA GŁÓWNA
  • ARTYKUŁY
  • ZWIASTUNY
  • KINO INTERNETOWE
  • REDAKCJA

© 2020 Fala Kina

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Wykorzystujemy informacje uzyskane za pomocą cookies głównie w celach statystycznych. Polityka prywatności i regulamin serwisu