Fala Kina
  • Strona główna
  • Artykuły
  • Zwiastuny
  • Kontakt
Brak wyszukań
Zobacz wszystko
Fala Kina

Relacja z 30. Singapore International Film Festival

Relacja z 30. Singapore International Film Festival

Pod koniec listopada miałem okazję uczestniczyć w azjatyckim święcie kina, jakim jest Singapore International Film Festival, w skrócie SGIFF. Jakiś czas wcześniej odbywał się w Polsce Festiwal Pięciu Smaków, z którego Piotrek przygotował dla was relację i miałem obawy czy przypadkiem SGIFF nie zaprezentuje tego samego repertuaru. Wydarzenie szczycące się mianem najstarszego i największego festiwalu filmowego w Południowo-Wschodniej Azji proponowało niezależne filmy z całego świata (w tym także Deerskin i Synonimy, które już recenzowaliśmy) i, na szczęście, na tym powtórki się kończą. Filmy wyświetlano w paru miejscach, także w muzeum i teatrze, oddalonych od siebie o jakieś 10 minut piechotą. Najwięcej seansów miałem w multipleksie FilmGarde, w którym przed seansami leciały świąteczne piosenki, a nawet Ave Maria, więc dobór muzyczny był wyborny.

W Singapurze językiem urzędowym jest angielski, więc wszystkie filmy miały tylko angielskie napisy. Większy problem był przy rozmowach z aktorami np. z popularną w Chinach Chen Yao, bo większość widowni stanowili Chińczycy i prowadzącym nie zawsze chciało się wszystko tłumaczyć dla grupki osób, która nic nie rozumiała. Atmosfera SGIFF nie przypomina tej, którą znacie np. z Nowych Horyzontów, bliżej jej do atmosfery Gdyńskiego Festiwalu Filmowego. Przeważającą większość stanowią osoby z biletami, które ustrzeliły interesujący je film, aczkolwiek muszę przyznać, że na każdym z seansów sale przeważnie były pełne. Dodatkowo nie ma stricte klubu festiwalowego, a współtowarzyszące wydarzenia są przeznaczone wyłącznie dla ludzi z branży filmowej.

Filmy Europejskie postanowiłem sobie zupełnie odpuścić i skupić się na produkcjach azjatyckich, których, muszę przyznać, nigdy nie śledziłem zbyt dokładnie. Łącznie byłem na siedmiu filmach, a fizycznie podczas całego festiwalu możliwe jest obejrzenie bodajże 15 produkcji, przez to, że puszczane są o tych samych godzinach, a w ciągu tygodnia tylko wieczorami. Nie będę opisywał tutaj każdej z widzianych przeze mnie produkcji, ale przedstawię trzy, które szczególnie zapadły mi w pamięć. Może będzie jeszcze okazja dorwać je na którymś z nadchodzących festiwali, do czego serdecznie zachęcam.

Zobacz inne

Podsumowanie 18. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Tofifest

Podsumowanie 18. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Tofifest

26 października 2020
Od Krainy Miodu po Sól Ziemi, czyli najlepsze filmy dokumentalne w serwisie dafilms.pl

Od Krainy Miodu po Sól Ziemi, czyli najlepsze filmy dokumentalne w serwisie dafilms.pl

18 października 2020
Najlepsze filmy zeszłorocznych festiwali, które nie weszły do kinowej dystrybucji

Najlepsze filmy zeszłorocznych festiwali, które nie weszły do kinowej dystrybucji

27 lipca 2020
5 klasyków, które mocno wpłynęły na kształt kina artystycznego

5 klasyków, które mocno wpłynęły na kształt kina artystycznego

23 maja 2020

 

Scales reż. Shahad Ameen

Tajemnicza opowieść o wiosce, w której każdy z jej mieszkańców musi złożyć w ofierze morzu swoją córkę. Hayat – młoda dziewczyna, której udało się oszukać swoje przeznaczenie bycia oddaną, staje się czarną owcą wśród mieszkańców. Po narodzinach brata musi ponownie zmierzyć się z wioskową zasadą i utratą swojego ludzkiego życia. Cały film jest czarno biały i towarzyszy mu mistyczna, prawie biblijna aura. Wolno płynąca opowieść wciąga, ale też momentami męczy swoją ciągnącą się formą. Świetnie ukazuje rolę patriarchatu, posługując się stworzoną przez siebie legendą. Seans niezwykły, ale film należący do tych, które lepiej oglądać w kinie.

Scales zdobyło na SGIFF nagrodę dla Najlepszego Filmu Pełnometrażowego.

 

No. 7 Cherry Lane reż. Yonfan

Przy wyborze seansów stwierdziłem, że muszę obejrzeć jakiś azjatycki film animowany. Na salę wchodziłem z nastawieniem, że będzie to przejaskrawione anime, które obejrzę z czystej ciekawości. Fabuła traktuje o młodym studencie, żyjącym w latach 60. w Hongkongu. Student zakochuje się w swojej uczennicy i jej matce podczas napiętej i pełnej politycznego buntu sytuacji w mieście. Pełna urzekającej muzyki i świeżości animacja była dla mnie czymś kompletnie nowym i zaskakującym. Jest w tym filmie jakaś magia, którą trzeba odkryć. Przed seansem, w życiu nie powiedziałbym, że ten film mi się spodoba.

 

A Girl Missing reż. Koji Fukada

Japoński dramat o pielęgniarce Ichiko, która chcąc dorobić, zajmuje się dodatkowo korepetycjami dla Oisho i Motoko – córek jednej ze swoich klientek. Motoko i Ichiko zaczynają mieć coraz bliższą relację. Pewnego razu, po lekcji, Oisho nie wraca do domu i zaczynają się poszukiwania. A Girl Missing wybornie tworzy atmosferę niepokoju, a zwroty akcji pojawiają się na każdym kroku. Świetnie zbudowane napięcie, które ciągnie się przez cały film. Siedzi w głowie jeszcze po wyjściu z sali, a imię głównej bohaterki zapamiętam chyba do końca życia.

 

Największym plusem odwiedzenia SGIFF było odkrycie azjatyckiego kina pod względem małych filmów, a nie blockbusterów, które czasami przewiną się do Polski. Nie wszystkie z widzianych przeze mnie filmów były wybitne, części wątków nie mogłem zrozumieć, nie znając realiów życia w Azji. Omijały mnie też niestety niektóre żarty, wliczając w to żart, który pojawiał się przed każdym seansem na filmiku promocyjnym. Jednak ani trochę nie żałuję spędzonego czasu na Singapore International Film Festival, bo wiem, że kino azjatyckie ma dla mnie jeszcze wiele do okrycia i po powrocie baczniej śledzę azjatyckie produkcje dostępne na naszym polskim rynku.

Mikołaj Tobjasz

Mikołaj Tobjasz

Twórca i pomysłodawca FalaKina.pl. Stały bywalec polskich i zagranicznych festiwali filmowych. Skandynawskie produkcje wolałby oglądać bez tłumacza, ale mu to jeszcze nie wychodzi. Ulubiony film: "Wszyscy mają się dobrze" (1990)

Następny
Nigdy nie dorośniemy – zwiastun PL

Nigdy nie dorośniemy - zwiastun PL

Miłość mojego brata – zwiastun PL

Miłość mojego brata - zwiastun PL

Monos – oddział małp – zwiastun PL

Monos – oddział małp - zwiastun PL

Dyskusja

polub nas

FalaKina.pl - Portal Kina Niezależnego

recenzje

Brak materiałów

reklama

zwiastuny

Nomadland (2020) – zwiastun PL

Nomadland (2020) – zwiastun PL

autor: Małgorzata Jaszczur
16 grudnia 2020

Wykopaliska (2021) – zwiastun PL

Wykopaliska (2021) – zwiastun PL

autor: Małgorzata Jaszczur
11 grudnia 2020

Moja młodsza siostra (2020) – zwiastun

Moja młodsza siostra (2020) – zwiastun

autor: Małgorzata Jaszczur
11 grudnia 2020

Jak wywołałem byłą żonę (2020) – zwiastun PL

Jak wywołałem byłą żonę (2020) – zwiastun PL

autor: Małgorzata Jaszczur
11 grudnia 2020

Fala Kina

© 2020 Fala Kina

SKONTAKTUJ SIĘ

  • Kontakt
  • Polityka prywatności i regulamin
  • Byten21 – AR Filters on Instagram, TikTok and Snapchat

OBSERWUJ

Brak wyszukań
Zobacz wszystko
  • STRONA GŁÓWNA
  • ARTYKUŁY
  • ZWIASTUNY
  • KINO INTERNETOWE
  • REDAKCJA

© 2020 Fala Kina

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Wykorzystujemy informacje uzyskane za pomocą cookies głównie w celach statystycznych. Polityka prywatności i regulamin serwisu