Premiery w Kinach Studyjnych – STYCZEŃ 2020

Rozpoczęcie 2020 to święto dla wszystkich kinomanów, i to z wielu powodów.  Pierwszy kwartał nowego roku, jak zawsze, przepełniony będzie bowiem premierami filmów z sezonu festiwalowego, które do amerykańskich kin trafiły w ostatnich dniach minionego już 2019. W połączeniu z bieżącymi nowościami z innych krajów, w tym także z Polski, styczeń jest więc jedną wielką, repertuarową mozaiką wszystkich gatunków – niemal nikt nie znajdzie wymówki, aby nie udać się w tym miesiącu do kina. Poza wybitnie źle ocenianymi przez krytyków Kotami, które z szacunku do naszych czytelników postanowiłem w zestawieniu pominąć (choć sam mam zamiar ubawić się na nich jak prosię), do kin trafi wiele hitów zeszłorocznych festiwali (w tym cudownie absurdalne Deerskin czy rozczulające Poznajmy się jeszcze raz) oraz wspomniani już wcześniej sezonowi gracze, które już za kilka dni będą walczyć o oscarowe nominacje (Jojo Rabbit, 1917, Małe kobietki). Przedstawiam swój wybór najciekawszych repertuarowych nowości, które trafią do kin studyjnych w styczniu 2020. roku.

 

Judy

PREMIERA: 3 stycznia 2019

Najnowszy film Ruperta Goolda (Złodziej tożsamości. Historia prawdziwa) to biograficzny musical skupiający się na wybranych momentach z życia Judy Garland –  jednej z najbardziej rozpoznawalnych gwiazd międzynarodowej estrady XX wieku. Reżyser przenosi nas konkretnie do 1968 roku, kiedy to Judy przybywa do Londynu na serię koncertów. Scenariusz filmu jest ekranowym debiutem Toma Edge’a, scenarzysty pracującego wcześniej m.in. przy flagowej serii Netfliksa –  The Crown. Mimo tego wszystkiego, Judy jednak to przede wszystkim wielki ekranowy powrót Renée Zellweger, której kreacja jako Garland zestawiana jest z jej innymi wybitnymi rolami sprzed dwóch dekad, zwłaszcza ze Wzgórzem Nadzei (Oscar za rolę drugoplanową). Czy za Judy pięćdziesięcioletnia aktorka zdobędzie swoją drugą statuetkę Akademii Filmowej? Według wielu ekspertów sezonu nagród –  ma na to duże szanse. Dystrybucja: Monolith Films.

 

Deerskin / Le daim

PREMIERA: 3 stycznia 2019

Komedia francuska. Deerskin to jeden z największych hitów tegorocznej edycji festiwalu Nowe Horyzonty, który był także filmem otwarcia. Quentin Dupieux, odpowiedzialny za niemal kultową już Morderczą oponę, w swojej najnowszej produkcji przedstawia historię Georges’a – właściciela kurtki z jeleniej skóry, który z miłości do swojego ulubionego ciuchu decyduje się unicestwić wszystkie inne kurtki świata. Pełen czarnego humoru i satyry na współczesne kino, Deerskin oferuje oryginalną rozrywkę, która powinna zainteresować każdego szukających unikalnych doświadczeń kinomana. W jednej z głównych ról wystąpiła Adèle Haenel – znana publiczności jako jedna z dwóch głównych bohaterek zeszłorocznej rewelacji z Cannes, Portretu kobiety w ogniu. Dystrybucja: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty.

NASZA RECENZJA

 

Sokół z masłem orzechowym / The Peanut Butter Falcon 

PREMIERA: 3 stycznia 2019

Fabuła tego o niecodziennym tytule obrazu koncentruje się na Zaku – wyjątkowym chłopcu, który zrobi wszystko, aby spełnić swoje marzenie o podbiciu świata amerykańskiego wrestlingu. Na swojej drodze spotyka Tylera, drobnego złodziejaszka, który decyduje się mu pomóc. Zak i Tyler wyruszają razem w podróż pełną przygód, która zbliży ich do siebie i zaowocuje po drodze wieloma niespodziankami. The Peanut Butter Falcon to pełnometrażowy debiut duetu Tylera Nilsona i Mike’a Schwartza. W roli głównej wystąpił Zack Gottsagen, a partnerowali mu Shia LeBouf i Dakota Johnson. Dystrybucja: M2 Films.

NASZA RECENZJA

 

Wszystko dla mojej matki

PREMIERA: 3 stycznia 2019

Pierwsza polska pozycja w zestawieniu to kinowy debiut reżyserski Małgorzaty Imielskiej, która napisała również scenariusz. Wszystko dla mojej matki opowiada o Olce, siedemnastolatce, która w wyniku notorycznych ucieczek z domu została umieszczona w zakładzie poprawczym. Pewnego dnia spotyka tam Andrzeja i Jowitę, którzy mieszkają obok jej dawnego domu rodzinnego. Olka wymusza na nich, by zabrali ją na wakacje, chcąc tym samym wrócić do domu i dowiedzieć się więcej o własnej matce. Film zadebiutował na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, gdzie zebrał wiele skrajnych opinii –  z pewnością warto więc przekonać się, o co tyle szumu. W głównych rolach wystąpili: Zofia Domalik (uhonorowana za tę rolę Złotym Lwem), Adam Cywka i Jowita Budnik. Dystrybucja: TVP.

NASZA RECENZJA

 

Tam gdzieś musi być niebo / It Must Be Heaven

PREMIERA: 10 stycznia

Główny bohater Tam gdzieś musi być niebo to sam pochodzący z Palestyny reżyser – Elia Suleiman (Boska interwencja; Czas, który pozostał) – który przestaje czuć się komfortowo w rodzinnym Nazarecie. Elia decyduje się więc na wyjazd w poszukiwaniu nowego domu. W tym celu odwiedza Paryż i Nowy Jork, jednak chęć cieszenia się zagranicznymi urokami jest skutecznie zakłócana przez myśli o ojczyźnie i tęsknotę. Suleiman w swoim filmowym eksperymencie w komediowo-refleksyjny sposób przypomina, że jeśli bliżej przyjrzymy się bliżej znajomym miejscom, możemy odkryć w nich wiele ciekawostek i śmiesznych, przeoczanych na co dzień elementów. Obraz dystrybuuje Aurora Films.

https://www.youtube.com/watch?v=O8BBUjv6_zA

 

Marona – psia opowieść / L’extraordinaire voyage de Marona

PREMIERA: 10 stycznia

Belgijsko-francusko-rumuńska animacja to historia tytułowej suczki, Marony, która regularnie trafia w ręce coraz to nowych właścicieli. Mały, pragnący miłości piesek napotyka wiele problemów w skomplikowanym i brutalnym świecie dorosłych. Każdy z właścicieli nadaje Maronie nowe imię, pragnąc podporządkować sobie suczkę, żaden z nich nie jest w stanie jednak zapewnić jej poczucia bezpieczeństwa i domowego ogniska, o którym piesek tak bardzo marzy. Czy sytuacja ta kiedykolwiek ma szansę się zmienić, zwłaszcza we współczesnym, bezdusznym świecie? Film jest już drugą, po Deerskin, styczniową pozycją repertuarową Stowarzyszenia Nowe Horyzonty.

 

Demony prerii / The Wind

PREMIERA: 17 stycznia

Pierwsza propozycja repertuarowa w 2020 Velvet Spoonu to debiut reżyserski Emmy Tammi, który opowiada o Elizabeth i Issacu – decydującym się zawędrować na kraniec Stanów Zjednoczonych małżeństwie. Szybko jednak niewytłumaczalne incydenty wraz z narastającą samotnością i wszechogarniającym, nieokiełznanym krajobrazem pełnym posępności zaczynają wpędzać Elizabeth w szaleństwo. Kobieta musi stawić czoła własnym lękom i paranojom. Film można było już obejrzeć w Polsce podczas czwartej edycji Splat! Film Festival, gdzie był nominowany do nagrody publiczności.

 

Jojo Rabbit

PREMIERA: 24 stycznia

Najnowsza komedia Taiki Waititiego to satyryczne spojrzenie na okres II Wojny Światowej z iście gwiazdorską obsadą. Fabuła śledzi losy tytułowego Jojo, dwunastoletniego fanatyka Trzeciej Rzeszy, którego wymyślonym przyjacielem jest sam Adolf Hitler (w tej roli Taika). Życie chłopca staje na głowie, gdy odkrywa, że jego matka ukrywa na strychu Żydówkę. Jojo będzie musiał stanąć na przekór swoim nacjonalistycznym przekonaniom oraz odkryć samego siebie, a przy okazji zmierzyć się z największym wrogiem wieku nastoletniego –  dorastaniem. Debiutujący na ekranie w tytułowej roli Roman Griffin Davis otrzymał nominację do Złotego Globu, a poza nim w filmie zobaczymy również między innymi: Scarlett Johannson, Sama Rockwella, Rebel Wilson i Thomasin McKenzie. Film zdobył nagrodę publiczności na zeszłorocznym festiwalu w Toronto. Dystrybuuje Imperial-Cinepix.

 

1917

PREMIERA: 24 stycznia

Najnowszy film Sama Mendesa (American Beauty) to zdecydowanie jeden z największych graczy sezonu nagród, zwłaszcza w kategoriach technicznych. Kosztujący aż 90 milionów dramat wojenny opowiada o dwojgu szeregowców, którzy u schyłku Pierwszej Wojny Światowej otrzymują ryzykowną misję. Od jej powodzenia zależą losy ich towarzyszy na polu bitwy i ojczystej Anglii. Czy uda im się przedrzeć za linię wroga wśród bezlitosnych żołnierzy, aby nadać odpowiedni komunikat, zanim będzie za późno? Autorem zdjęć do 1917 jest legendarny Roger Deakins – jeden z najsłynniejszych operatorów branży i laureat całej fury nagród, także i Oscara za swój wkład w Blade Runnera 2049. W rolach głównych: George MacKay, Dean-Charles Chapman, Mark Strong, Andrew Scott, Richard Madden, a także Colin Firth i Benedict Cumberbatch.  Dystrybucja: Monolith Films.

 

Błąd systemu / Systemsprenger

PREMIERA: 24 stycznia

Niemiecki kandydat do Oscara. W Błędzie systemu poznajemy Benni – dziesięciolatkę, która mimo swojego młodego wieku jest niemal ekspertką, jeśli chodzi o niesforność. Do jakiejkolwiek placówki nie trafiłaby dziewczynka, szybko zostaje z niej wydalona; jest tak zwanym łamaczem systemu, charakteryzującym się agresją, krzykiem i gwałtownością w działaniu. Nikt jednak nie wie, że za tymi zachowaniami kryje się jeden cel – desperacka chęć powrotu do domu i ukochanej matki, która odsunęła od siebie dziewczynkę. Gdy zdaje się, że na resocjalizację Benni nie ma już nadziei, na horyzoncie pojawia się nowy opiekun, Micha. Czy uda mu się pomóc dziewczynce mimo tego, że wszyscy inni już dawno spisali ją na straty? Film zdobył nagrodę Srebrnego Niedźwiedzia na zeszłorocznym Berlinale. Systemsprenger to reżyserski pełnometrażowy debiut Nory Fingscheidt; jest ona również autorką scenariusza. Dystrybuuje Aurora Films.

 

Richard Jewell

PREMIERA: 24 stycznia

Najnowszy film weterana kina amerykańskiego, Clinta Eastwooda. Fabuła koncentruje się na tytułowym Richardzie, amerykańskim ochroniarzu z wieloma zasługami na koncie, który uratował życie tysiącom osób przez zapobiegnięcie wybuchowi bomby na terenie igrzysk olimpijskich. Media podają jednak fałszywą informację, jakoby to właśnie Richard był zamachowcem, co prowadzi do trudnej prawniczo i emocjonalnie walki o sprawiedliwość. Scenariusz napisał Billy Ray (Kapitan Phillips). W główną rolę wcielił się Paul Walter Hauser, a poza nim na ekranie zobaczymy także: Sama Rockwella, Kathy Bates, Jona Hamma i Olivię Wilde. Film oparty jest na prawdziwej historii. Dystrybuuje Warner Bross.

 

Proxima

PREMIERA: 24 stycznia

Zwycięzca Nagrody Specjalnej Jury oraz Nagrody Światowego Katolickiego Stowarzyszenia Komunikacji Społecznej (SIGNIS) na festiwalu w San Sebastian.  Wyreżyserowana przez Alice Vinocour (Mustang) Proxima opowiada o Sarze – astronautce, która jako jedyna kobieta bierze udział w wyczerpującym szkoleniu Europejskiej Agencji Kosmicznej. Kobieta ćwiczy wytrzymałość swojego organizmu dzień w dzień, a gdy zdejmuje skafander przejmuje rolę matki dla swojej siedmioletniej córki, Stelli. Kiedy Sara zostaje wybrana na członka załogi misji tytułowej Proximy, jej życie zaczyna się komplikować –  mimo ważnej szansy w swojej karierze astronautki, ciężko pogodzić jej się z wizją rozłąki z córką. W główną rolę wcieliła się Eva Green, a poza nią na ekranie zobaczymy m.in. Maxa Dillona (Dom, który zbudował Jack) i Sandrę Hüller (Toni Erdmann). Dystrybucja: Best Film.

 

Nasze miejsce na Ziemi / The Biggest Little Farm

PREMIERA: 24 stycznia

Dokument z USA. Reżyser John Chester opowiada na ekranie historię swoją i swojej żony Molly, którzy zmuszeni zostali do opuszczenia małego miasteczka w Los Angeles ze względu na upierdliwe dla sąsiadów szczekanie ich psa, Todda. Małżeństwo jednak nie załamuje się i traktuje wygnanie jako pretekst do realizacji wieloletniego marzenia o posiadaniu własnej farmy. Z pomocą przyjaciół i zapaleńców z całego świata Chesterowie realizują wyjątkowy projekt: zasadzają 10 tysięcy drzew i ponad 200 rodzajów upraw, oraz biorą pod hodowlę dziesiątki gatunków zwierząt, a wszystko to w zgodzie z naturą i bez udziału szkodliwej chemii. Film pokazuje przebieg projektu Johna i Molly oraz wszystkie wiążące się z nim konsekwencje –  zarówno dla nich samych, jak i ich własnego, małego świata, który stworzyli i za który stali się odpowiedzialni. Dystrybucja: Monolith Films.

 

Nasza mała Polska

PREMIERA: 24 stycznia

Polski film dokumentalny. Nasza mała Polska opowiada o kilkunastu młodych Japończykach, którzy rozpoczynają studia na Wydziale Polonistyki Tokijskiego Uniwersytetu Studiów Zagranicznych. Jednym z obowiązkowych zasad studentów drugiego roku będzie… wystawienie sztuki teatralnej w całości w języku polskim. Film Mateja Bobrika to nie tylko opowieść o trudnościach wiążących się z nauką naszego języka, lecz także o zderzeniu młodzieńczych wyobrażeń o dorosłości z często brutalną i bezlitosną rzeczywistością. Dystrybucja: Mayfly.

 

Małe kobietki / Little Women

PREMIERA: 31 stycznia

Drugi pełnometrażowy film w dorobku Grety Gerwig (Lady Bird, Frances Ha) to kolejna, siódma już ekranizacja słynnej powieści Louisy May Alcott pod tym samym tytułem, będącej jednym z najpopularniejszych klasyków literatury amerykańskiej. Fabuła koncentruje się na tytułowych kobietkach, czterech siostrach rodziny March –  Meg, Jo, Beth i Amy – które, mimo trwającej ówcześnie wojny secesyjnej i nieobecności w życiu ich ojca, dzielą się z innymi entuzjazmem i miłością do życia. Rodzeństwo będzie musiało zmierzyć się z widmem ubóstwa i perspektywą wyjścia za mąż, w czym skutecznie pomoże im ich matka, która na przekór otaczającej rzeczywistości uczy swoje córki ideałów wolności i namawia je do szukania w życiu własnej drogi. Nowy projekt Grety Gerwig zebrał imponującą obsadę,  w głównych rolach zobaczymy bowiem jedne z najlepszych aktorek młodego pokolenia – Saorise Ronan, Florence Pugh, Emmę Watson i Elizę Scanlen, a partnerować na drugim planie będą im Laura Dern, Meryl Streep oraz Timothée Chalamet. Muzyką zajął się Alexandre Desplat, autor m.in. oscarowych ścieżek dźwiękowych do Kształtu wody i The Grand Budapest Hotel. Dystrybuuje United International Polska.

https://www.youtube.com/watch?v=G53uak8viDw

 

Poznajmy się jeszcze raz / La belle époque

PREMIERA: 31 stycznia

W styczniu nie mogła też zabraknąć nowości repertuarowej od Gutek Film. Fabuła francuskiej komedii romantycznej Poznajmy się jeszcze raz skupia się na Viktorze, wiekowym mężczyźnie, który otrzymuje jedyną w swoim rodzaju okazję odbycia nietypowej podróży w czasie. Żyjący przeszłością mężczyzna zgadza się bez wahania – zwłaszcza, że w jego małżeństwie brakuje już takiej ikry, jak na samym jego początku, a którą tak bardzo chciałby odzyskać. Viktor wybiera więc cofnięcie się do lat 70., do baru Belle Epoque, w którym to właśnie poznał wybrankę swojego serca – seksowną, rudowłosą Marianne. Mężczyzna przeżywa swoją pierwszą miłość po raz drugi. Odtworzona sztucznie przeszłość wydaje się Viktorowi o wiele bardziej prawdziwa, niż czasy współczesne, które pozbawione są jego zdaniem duszy i prawdziwych, zażyłych relacji. Film miał swoją światową premierę podczas zeszłorocznej edycji festiwalu w Cannes. W rolę główną wcielił się wybitny francuski aktor Daniel Auteuil.

 

Kwas / Kislota

PREMIERA: 31 stycznia

Dramat rosyjski opowiadający o Sashy i Petyi, młodych muzykach żyjących we współczesnej Moskwie. Życie dwójki przyjaciół kręci się przede wszystkim wokół alkoholu, narkotyków i przygodnego seksu. Sielanka trwa do czasu, aż dowiadują się o tragicznym wypadku, w którym ginie ich przyjaciel, co zmusi Sashę i Petyę do spojrzenia trzeźwo na swoje relacje ze sobą i otaczającym ich światem, oraz do próby wyjścia z letargu, jakim stało się ich monotonne, bezproduktywne życie. Mężczyźni decydują się bardziej skupić na swoich działaniach i nie pozwolić życiu przemykać przez palce, co wystawi ich przyjaźń na wiele ciężkich prób. Film jest reżyserskim debiutem Aleksandra Gorchilina, młodego aktora, którego mogliśmy oglądać w Lecie. Dystrybucja: Spectator.

Exit mobile version